Online Marketing Bureau Review: Google Ads Tracking
In deze serie blogs zullen we onderdelen van zoekmachine marketing en Google Shopping aankaarten. Dit zijn voorbeelden die we tegenkomen wanneer klanten overstappen. Kijk of dit op orde is in jouw eigen Google Ads account.
Ons eerste artikel gaat over de Google Ads tracking.
De meest voorkomende problemen die wij tegenkomen, mbt tracking, zijn:
- Google Analytics 4 tracking ipv eigen Google Ads tracker
- Tracking meet incorrecte of geen aantallen conversies en/of conversie waarde
- Incorrect geconfigureerd binnen Google Tag Manager (GTM)
- Dubbele tracking
Aangaande Google Analytics 4 tracking
We komen nog vaak accounts tegen die wij overnemen waarin de Google Analytics 4 tracking (als primair) is ingesteld. In onze ervaring meet de GA4 tracker een stuk minder dan de eigen Google Ads tracker. Tuurlijk is het importeren van een tracker veel makkelijker dan er eentje in te stellen. Het laat ook gelijke aantallen zien met data binnen GA4. Maar daar is het ook mee gezegd. Google Ads en haar algoritmen hebben (veel) data nodig om de beste beslissingen te nemen. Daarom is het van belang om de tracker te kiezen en te implementeren die voor de beste conversie metingen zorgt.
Aangaande incorrecte metingen van conversies en conversie waarde
Een ander veelvoorkomend probleem is de incorrecte metingen van aantallen conversies en conversie waarde. Dit checken wij altijd door test bestellingen te doen en het te vergelijken met backend informatie. Gelijk aan het bovenstaande punt. Data is van groot belang. Het is zaak om dit zo zuiver mogelijk door te meten.
Aangaande incorrecte configuratie tracking Google Tag Manager
Het bovenstaande is vaak een direct gevolg van dit punt. De Google Ads tracking is incorrect geimplementeerd binnen Google Tag Manager. Waar het vaak misgaat, zijn de juiste variabelen te vinden binnen de bedankpagina. De complexiteit verschilt per CMS systeem (Shopify, Lightspeed, Woocommerce, CCV shop, Prestashop o.a.) in combinatie met gebruik van allerlei plugins die de waarden (onder water) veranderen, waardoor de opgegeven waarden niet corresponderen. Dit behoeft het nodige uitzoekwerk. Ook wanneer adverteerders updates doen aan de site, denk thema of plugin, kunnen de conversie variabelen veranderen waardoor de tracking “ineens” niet meer werkt.
Aangaande dubbele tracking
Deze is vrij ‘old school’ maar komen we zeker nog tegen. Het hebben van twee of meer conversie trackers op primair. Dit betekent dus dat de conversies en conversie waarde dubbel gemeten wordt terwijl de kosten gelijk blijven. Met als gevolg dat de ROAS flink toeneemt en veel positiever lijkt, dan deze daadwerkelijk is. Check of er slechts één conversie actie op primair staat voor die specifieke actie. Dus bijv. een order. Je kunt meerdere conversie acties op primair hebben staan als je naast orders, ook nieuwsbrieven, en andere micro-conversies wilt meten en optimaliseren.
Wanneer je hulp nodig hebt bij Google Ads tracking, schroom niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier rechts van dit blog.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Nieuw in Google Ads: WhatsApp conversiedoelen en meer!
Google staat nooit stil met het toevoegenvan nieuwe mogelijkheden aan hun advertentieplatform, en recentelijk zijn er weer interessante updates aangekondigd die relevant zijn voor adverteerders. Een van de meest opvallende…
Conversies in Google Ads: Dit gaat er vaak mis (21 redenen)
Conversiemetingen, je Google Ads account kan er niet zonder. Er zijn verschillende manieren om het in te stellen, en het vereist technische competenties om dit goed te doen. Onlangs kregen…