Parallel tracking, misschien heeft u er al iets over gehoord of gelezen. Google heeft alle adverteerders in een mail laten weten dat per 30 oktober parallel tracking verplicht is voor alle Google Ads accounts die conversieacties meten.

Deze nieuwe manier van conversies meten zorgt volgens Google voor een langere laadtijd van de website, wat vervelend is voor de gebruiker en uiteindelijk ook voor de adverteerder. De kwaliteitsscore die Google toekent (zowel organisch als voor betaald zoekverkeer) is ook deels gebaseerd op de laadtijd van een pagina. Deze maatregel zou vooral gebruikers van mobiele apparaten ten goede komen. Parallel tracking werkt als volgt:

  1. Gebruiker klikt op uw advertentie
  2. Gebruiker ziet uw bestemmingspagina

Op de achtergrond, zonder dat de gebruiker dit merkt, wordt de Google Ads tracker geladen, samen met de Tracking URL. Zonder parallelle tracking ziet dit proces er zo uit:

  1. Gebruiker klikt op uw advertentie
  2. Google Ads tracker wordt geladen
  3. Tracking-URL wordt geladen
  4. Eventuele aanvullende tracking URL wordt geladen
  5. Klant ziet uw bestemmingspagina

Hoewel deze manier van conversies meten op dit moment nog niet verplicht is, veranderd dit per 30 oktober. Hoewel de meeste adverteerders weinig hoeven te doen, is het aan te bevelen om te verifieren dat uw huidige conversiemeting aan de vereisten voldoen. Wanneer uw conversieactie namelijk niet aan de eisen van parallel tracking voldoet bestaat de kans dat u na 30 oktober geen conversies (of onvolledig) meet.

In enkele gevallen moet handmatig de functie parallel tracking aangezet worden. Dit doet u door in uw Google Ads interface naar ‘Campagnes’ te navigeren, en vervolgens naar ‘instellingen’. Vervolgens klikt u op ‘Accountinstellingen’, dan op ‘Bijhouden’:

Meer informatie vindt u op deze pagina van Google (Engelstalig).