Waarom jij naast Google Shopping ook tekstadvertenties in kan zetten
Als Google Shopping specialist zijn we, zoals onze naam doet vermoeden, primair gericht op Google Shopping als zijnde advertentiekanaal binnen het Google Ads ecosysteem. Dit betekent echter niet dat we geen tekstadvertenties maken en beheren. Echter, is het niet iets waar we mee beginnen. We leggen je graag uit waarom we wel tekstadvertenties inzetten in sommige situaties.
Google Shopping advertenties zijn altijd op productniveau. Erg fijn als je je doelgroep direct de juiste keuze aan wilt bieden, want in combinatie met een afbeelding en de prijs kan de klant al voordat hij/zij klikt bepalen of jouw aanbod is wat hij/zij zoekt. Echter, heeft het adverteren op productniveau ook nadelen. Zo is het doorgaans de laatste stap voor de verkoop, omdat de klant vaak al weet wat hij/zij zoekt.
Niet iedereen heeft al een keuze gemaakt, en om die doelgroep te bereiken kunnen tekstadvertenties een mooie aanvulling zijn. Het inzetten van tekstadvertenties voor klanten die nog oriënterend zijn, heeft meerdere voordelen. Zo kun je op categoriepagina’s adverteren, waardoor je klanten die nog zoekende zijn alsnog naar je site kan halen. Zo ben je al in een eerdere fase in het koop-/orientatieproces in beeld, en is de kans groter dat jij uiteindelijk het product verkoopt aan de klant.
Tekstadvertenties maken is echter arbeidsintensief werk als je het goed wilt doen. Helemaal als je als adverteerder een groot en/of diep assortiment hebt, kan dit de nodige uurtjes kosten. Een goede methode die wij vaak gebruiken, is om het zoekverkeer uit Google Shopping campagnes te analyseren. Zo kunnen we zien waar de vraag naar is, en in welk deel van de klantreis we nog potentie hebben.
Een ander voordeel is het beter kunnen benoemen van producteigenschappen, en redenen voor jouw doelgroep om bij jou te kopen ipv bij je concurrent. Dit kan handig zijn als je niet per se op prijs concurreert, waar Google Shopping natuurlijk een prijsvergelijker is. Zie je dat je doelgroep veel longtail zoekt, maar komt dit niet helemaal lekker uit in je Google Shopping advertenties? Ook hier kunnen Google tekstadvertenties uitkomst bieden, doordat je als adverteerder meer ruimte hebt om dit te presenteren naar jouw doelgroep in een tekstadvertentie.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Hoe zet ik een goede Google Ads campagnestructuur op?
Een passende campagnestructuur is de basis voor zo optimaal mogelijk draaiende Google Ads campagnes om de kwaliteit zo goed mogelijk te houden op termijn. Toch zien we vaak dat adverteerders…
Performance Max: 5 Redenen Waarom Jouw Resultaten Tegenvallen
Performance Max werd door Google gepresenteerd als de nieuwe oplossing voor adverteerders. Eén campagne, alle kanalen, volledig geautomatiseerd. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Waar de één goede resultaten behaalt, ziet…
Advertenties die niet verschijnen op Google Shopping is een veelvoorkomend probleem. In dit uitgebreide artikel behandelen we tien mogelijke oorzaken en geven we concrete oplossingen om je zichtbaarheid te verbeteren.…