Veelgestelde vragen
Over ons
Hoe ziet jullie onboardingproces eruit?
Ons onboardingproces ziet er als volgt uit:
We hebben een intake met jou om de doelstellingen, propositie, productassortiment, pricing en doelgroep door te spreken.
Op basis hiervan gaan we aan de slag met conversie tracking, feeds en Google Merchant Center en het creëren van campagnes.
Indien nodig nemen wij ook Google Analytics 4 mee in het verhaal.
Controleren jullie bestaande campagnes voordat jullie ze overnemen?
Ja. We controleren en analyseren altijd bestaande campagnes alvorens we besluiten ze eventueel aan te houden.
Het aanhouden van campagnes hangt af van de relevantie, kwaliteit gericht op de doelstelling.
Hoe lang duurt het om de samenwerking op te starten?
Wij trachten dit zeer snel te doen, afhankelijk van andere externe factoren.
Bij de opstart van een samenwerking zetten we de conversie tracking op, of analyseren we de huidige.
We creëren de feed of analyseren de huidige en optimaliseren waar nodig.
We analyseren eventuele huidige campagnes en gebruiken deze indien we dat relevant achten. we creëren nieuwe campagnes op basis van doelstellingen en productassortiment en meer.
Welke informatie hebben jullie nodig om een voorstel te doen?
Om een voorstel te doen hebben we het geschatte maandelijks budget nodig waar je mee wilt beginnen.
Daarnaast een korte telefonische intake om te begrijpen wat de doelstelling en behoeften zijn om een relevant voorstel te doen.
Hoe betrokken moeten we zijn bij het beheerproces?
In principe ontzorgen we je volledig.
Wat de samenwerking verbetert, is wanneer we vanuit de klant ook bedrijfsspecifieke informatie ontvangen waardoor we de Google Shopping en Ads gegevens beter kunnen contextualiseren en dus beter kunnen optimaliseren. Wij delen inzichten, opvallendheden en dergelijke met de klant zodat zij hiermee daar waar kan, processen optimaliseren.
Wat is jullie typische reactietijd voor vragen of wijzigingen?
Wij hebben GoogleShoppingSpecialist.nl zo ingericht dat we de vluchtige 24/7 ecommerce branche optimaal kunnen bedienen.
Wij reageren binnen 24 uur en vaak ook sneller.
Dit is met name van belang voor account opschortingen, feed problemen etc.
Wie is ons belangrijkste contactpunt?
Mark en Gianluigi gebruiken dezelfde contactpunten, zodat kennis en voortgang van de klant gelijk is bij beide.
Mark is de technisch specialist en Gianluigi richt zich op de campagnes, data en inzichten.
We communiceren in de regel via een groeps-Whatsapp, en via ons mailadres info@googleshoppingspecialist.nl waar we beide in werken.
Telefoontjes zijn ook geen enkel probleem, en zal opgepakt worden afhankelijk van het onderwerp (technisch of campagne/data aangelegen).
Op welke KPI’s richten jullie zich?
Wij richten ons primair op de KPI’s ROAS en aantallen orders indien dit de doelstelling is van de ecommerce klant.
Bij het analyseren en optimaliseren, kijken we echter naar de gehele funnel om verbeteringen aan te brengen en/of te vinden waar het probleem zich bevindt.
Dan kijken we naar punten als vertoningen, kliks, gem. CPC, kosten, CTR, aantal orders, ROAS, conversie percentage en kosten per conversie. Maw, de gehele funnel.
Hoe meten jullie het succes van onze campagnes?
Wij meten het succes voor onze ecommerce klanten in de basis op ROAS en aantal orders.
De ROAS hangt af van de doelstellingen van de klant, de productmarge en punten.
De hoogte van de ROAS zal de aantallen orders deels beïnvloeden.
Indien de klant een andere doelstelling heeft dan sales, bijvoorbeeld zichtbaarheid, zullen we daar naartoe werken.
Hoe worden de Google Ads-uitgaven gefactureerd?
Wij factureren maandelijks achteraf.
Welke kosten zijn er naast de beheerkosten?
Geen extra kosten richting ons. Wanneer er werkzaamheden verricht moeten worden buiten de afgesproken overeenkomst, zullen we daar additioneel voor rekenen.
Wel kan het zo zijn dat wij een datafeed manager adviseren (bijvoorbeeld Datafeedwatch of Channable).
Daarnaast adviseren we ook vaak een CSS partner.
Hebben jullie langetermijncontracten?
Nee, bij ons werk je samen op basis van een maandelijks opzegbare overeenkomst.
Waarom ergens aan vast blijven zitten als de samenwerking niet vlot?
Is er een minimale advertentie-uitgavenvereiste?
Nee, wel adviseren we op basis van het budget in gedachte op het aantal producten waar we mee willen beginnen te testen.
Dit omdat we zo versplintering voorkomen waar er teveel producten worden getarget met een te laag advertentiebudget.
Wat zijn jullie beheerkosten en prijsstructuur?
Wij werken met een vaste maandelijkse fee die afhangt van het (start)budget.
Bij significante stijgingen in advertentie budget behouden we ons het recht op evaluatie. Bij zeer bewerkelijke accounts kan daardoor de fee eventueel meestijgen (met de adspend).
Je zit bij ons niet vast aan ellenlange contracten, gewoon maandelijks opzegbaar.
Wat is inbegrepen in jullie Google Shopping beheer?
Wij ontzorgen volledig het Google Shopping campagnes onderhoud en het optimaliseren ervan.
Dit houdt ook in het inrichten en optimaliseren van de feeds en het instellen van de conversie tracking (indien dit nog niet gedaan is, of suboptimaal ingesteld staat).
Qua samenwerking is er snelle communicatie mogelijk via Whatsapp, mail en/of telefoon.
Zijn jullie gespecialiseerd in bepaalde branches of marktsegmenten?
Wij hebben een ervaring over een breed spectrum aan branches en marktsegmenten.
Denk aan ecommerce bedrijven binnen de kleding, consumer electronics, meubelen, brandhout, speelgoed, supplementen, witgoed, bouwmarkt, eten & drinken, computers en veel meer.
Hoe lang beheren jullie al Google Shopping campagnes?
Wij beheren Google Shopping campagnes sinds het ontstaan ervan, 2012.
Onze ervaring binnen het hele Google Ads systeem gaat terug naar 2006.
Mark en Gianluigi hebben bij elkaar 30 jaar SEA ervaring.
Al deze ervaring en kennis komt ten goede van de resultaten en kosten-efficiënties.
Met welke soorten bedrijven werken jullie doorgaans samen?
Wij ondersteunen en helpen de ecommerce branche met Google Shopping. Waar het bedrijf in handelt, is voor ons secundair. Wij hebben veel ervaring over de gehele breedte van mogelijke producten.
Wij ondersteunen met name ecommerce MKB.
Conversiemeting
Hoe kan ik de nauwkeurigheid van mijn conversiemetingen verbeteren?
Je kunt de nauwkeurigheid van je conversiemetingen verbeteren door ervoor te zorgen dat je trackingcode correct is geïmplementeerd, dubbele conversies te voorkomen en voldoende data te verzamelen.
Wat is attributie?
Attributie is het proces van het toewijzen van conversies aan verschillende marketingkanalen. Er zijn verschillende attributiemodellen beschikbaar, zoals first-click, last-click en data-driven.
Hoe stel ik conversiedoelen in?
Conversiedoelen kun je instellen in Google Ads & Google Analytics. Je kunt bijvoorbeeld een doel instellen voor een aankoop, een formulierinzending of een paginabezoek.
Merchant Center
Welke datafeed manager is het beste?
We kunnen alleen spreken uit eigen ervaring. Wij werken veel met Datafeedwatch en Channable. Datafeedwatch gaat onze voorkeur naar uit voor complexe ecommerce sites, Channable is prima voor de zogenaamde “recht toe recht aan” feed creatie zonder (al te) ingewikkelde behoeften.
De mogelijkheden binnen Datafeedwatch zijn uitgebreider om zo de feed dusdanig te kunnen manipuleren dat er de gewenste output feed in gecreëerd kan worden.
Mijn Merchant Center is afgekeurd wegens beleidsschending, wat kan ik daar aan doen?
Vaak ligt dit aan producten die het beleid schenden, omdat ze bijvoorbeeld te linken zijn met vuurwapens, drugs, etc. Ook komt het vaak voor dat je site niet voldoet aan de vereisten, omdat er bijvoorbeeld zonder BTW wordt gepromoot.
Wat zijn de meest voorkomende fouten in een productfeed?
Veelvoorkomende fouten zijn onder andere ontbrekende attributen, verkeerde prijzen, dubbele producten en inconsistente gegevens.
Hoe structureer ik mijn productfeed?
De structuur van een productfeed wordt doorgaans bepaald door een XML-schema. Google biedt verschillende schema’s aan, afhankelijk van het type producten dat je verkoopt. Dit varieert van APIs, XML feeds, Spreadsheets tot individuele op
Wat is een productfeed en waarom is het belangrijk voor Google Shopping?
Een productfeed is een bestand dat alle informatie over jouw producten bevat, zoals de titel, beschrijving, prijs en beschikbaarheid. Google gebruikt deze feed om jouw producten te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten.
Google Ads
Kan ik met elk CMS adverteren op Google Shopping?
In principe wel. Zolang het CMS een XML feed kan genereren, hetzij via een plugin of direct, kunnen we deze importeren in een (eventuele) datafeed manager en Google Merchant Center.
Is Google Shopping gratis?
Hoewel je met betaalde vermeldingen veel meer verkeer trekt, is het ook mogelijk om gratis vertoond te worden op Google Shopping. Dit doe je door het juiste programma aan te zetten in je Google Merchant Center
Hoe kom ik op Google Shopping?
Als adverteerder kom je op Google Shopping door vor jouw webshop een Google Merchant Center account aan te maken, en dit te koppelen met je Google Ads account. Hiermee kun je vervolgens (betaald) je producten promoten. Wil je enkel gratis vertoond worden? Dan volstaat het aanmaken en instellen van enkel Google Merchant Center.
Hoeveel budget heb ik nodig voor Google Ads?
Dit hangt af van allerlei factoren. De belangrijkste is de scope van jouw product aanbod (voor ecommerce) waarop je wilt adverteren. Als je wilt aftasten wat Google Ads voor jouw ecommerce bedrijf kan betekenen, dan adviseren we relatief klein te beginnen zodat we vervolgens de resultaten kunnen analyseren om eventueel door te groeien. Als je klein begint, is het advies om het segment producten waarop je adverteert, klein te houden zodat Google genoeg budget per product heeft om snel te testen of het rendabel is of niet. Bij een te groot productassortiment zal Google het budget versplinteren over teveel campagnes waardoor het leren trager gaat.
Adverteer je reeds binnen Google Ads (en Bing Ads) dan hangt het o.a. af van de ROAS en het volume wat het systeem voor je kan genereren zolang de ROAS rendabel is. Dit komt door de wet van verminderde meeropbrengsten. Elke extra verkoop zal meer kosten. Dit komt omdat de zichtbaarheid die je koopt, afhangt van onder andere jouw CPC. Hoe meer zichtbaarheid, hoe duurder. Daarnaast gaat het systeem op een gegeven moment meer mid- en top-funnel zoekopdrachten meenemen in de veilingen. Deze zoekopdrachten zijn qua intentie natuurlijk niet zo conversie-gericht als bottom-funnel.
Hoe verschilt Google Ads van Bing Ads?
Google heeft een aanzienlijk groter marktaandeel dan Bing. Neemt niet weg dat Bing langzaamaan aandeel wegsnoept van Google. Dit houdt in dat Bing Ads voor veel branches minder concurrentie (als in adverteerders) heeft, omdat vele het niet de tijd waard vinden om voor het kleine marktaandeel te adverteren. Het voordeel in veel gevallen is dat door de mindere concurrentie, de CPCs lager zijn en dus de ROAS hoger/CPA lager.
Bing Ads heeft de interface nagenoeg gekopieerd van Google Ads. Dit zal destijds besloten zijn om adoptie van Bing Ads te bevorderen door een bekende omgeving aan te bieden (die van Google Ads). Het is ook mogelijk om vanuit Google Ads de campagnes en feeds te importeren. Het zal binnenkort ook mogelijk zijn om de conversietracking te importeren.
Hoe kom ik met mijn Google Ads advertentie helemaal bovenaan te staan?
De positie waarop je ranked binnen het Google Ads systeem is afhankelijk van de zogenaamde Ad Rank. De Ad Rank bepaald waar jouw advertentie wordt vertoond en wordt beinvloedt door o.a.:
* De max CPC en dus daadwerkelijk betaalde CPC
* De kwaliteit van de advertentie en de landingspagina
* De concurrentie binnen een veiling van een zoekopdracht
* De verwachte impact van de extensies en andere advertentie formats.
Hoe zet ik Google Shopping campagnes op?
Het opzetten van Google Shopping campagnes is een proces van enkele stappen. Allereerst moet er een feed uit het CMS gegereneerd worden. Dit kan via een plugin of direct. Deze feed wordt vervolgens ingeladen in het Google Merchant Center. De feed kan eventueel nog geoptimaliseerd worden wanneer deze in een datafeed manager eerst wordt verbeterd. Denk aan tools als Datafeedwatch en Channable. Wanneer de producten goedgekeurd zijn, kun je deze adverteren binnen het Google Ads platform. Daarvoor moet het Merchant Center en Google Ads gekoppeld zijn.
Waarom worden met advertenties niet vertoond binnen Google?
Dit kan te maken hebben de volgende punten:
* Betaalproblemen (bankrekening of credit card die niet gecharged kunnen worden)
* Advertenties die zijn afgekeurd
* Uitsluitwoorden die belemmeren dat je op bepaalde zoekopdracht zichtbaar bent
* Advertentieplanning die ervoor zorgt dat je op een bepaald tijdstip niet zichtbaar bent
* Targeting die ervoor zorgt dat je daarop niet zichtbaar bent.
Wat zijn de verschillende campagnetypes binnen Google Ads?
Google Ads biedt de volgende campagne types aan:
Performance Max, Shopping, Display, Video, Demand Gen
Algemeen
Waarom is online adverteren voor mij niet rendabel?
Dat zoekmachine adverteren niet rendabel is, kan aan externe factoren liggen buiten de Google Ads campagnes om. Het makkelijkst is dit uit te leggen via de marketing mix. Je verkoopt een product met een bepaalde prijs via de webshop aan geinteresseerden. Met adverteren haal je bezoekers naar de site. Echter, als de site en/of de prijs en/of het product niet goed werkt, dan zal jouw adverteren nooit optimaal renderen.
Als de site slecht converteert, zullen bezoekers het lastig vinden om een aankoop te doen.
Als het product niet is wat bezoekers willen, doen ze geen aankoop.
Als de prijs te hoog is (vergeleken met concullega’s) zullen bezoekers bij gelijke overige kosten zoals verzending, mogelijk geen aankoop bij jouw webshop doen. (hangt er vanaf hoe prijssensitief de branche is).
Alle elementen in de marketing mix moeten relevant, overeenkomend (met de markt) en van een bepaalde kwaliteit zijn om tot een goede en rendabele conversie te komen.