4 Performance Max Ontwikkelingen Die Je Niet Mag Missen
Dat Google doorlopend wijzigingen brengt, nieuwe features lanceert en innoveert, dat is ons vast niet onbekend.
Maar dat ze dicht op elkaar vier significante updates/upgrades hebben gedaan op Performance Max is interessant te noemen.
Misschien wel omdat ze veel feedback uit de markt te voorduren hebben gehad over de haken en ogen van het campagne type.
De 4 Performance Max features
Uitsluitwoorden kunnen nu op campagne niveau toegevoegd worden
Eindelijk na veel aandringen is het zover, adverteerders en/of bureaus hoeven niet perse meer een aanvraag te doen om uitsluitlijsten toegepast te krijgen op Performance Max om zo de relevantie van de zoekopdrachten te kunnen waarborgen.
Wij adviseren je wel om na te denken over het uitsluiten op campagne niveau of accountniveau middels een uitsluitlijst.
De redenen of overwegingen hiervoor zijn niet veranderd.
Sluit uit op campagne niveau indien de term wel relevant is/kan zijn in andere campagnes.
Sluit uit op account niveau (of meerdere campagnes) via uitsluitlijsten als het helemaal niet of deels relevant is.
Uitsluitwoorden aantal is verhoogd van 100 naar 10.000 per campagne
De eerste opzet van Google was een zeer magere 100 uitsluitwoorden per campagne. Dat is gezien de context natuurlijk niet veel.
Shopping genereert in de regel veel rommel en dus uitsluitingen.
Ook het Search gedeelte kan op basis van Google haar matching alle kanten op gaan.
Het aantal is nu opgehoogd naar een genereuze 10.000 uitsluitwoorden per campagne.
Zoekterm rapport voor Performance Max campagne toont de zoekopdrachten
Voorheen kon je met Google Ads scripts inzicht krijgen in de zoektermen die getriggered worden door de Performance Max campagne(s).
Dit hoeft nu niet meer. Wij hebben het nog niet gezien in onze campagnes, maar Google heeft binnen Performance Max op de gebruikelijke plek het Zoekterm rapport beschikbaar gemaakt.
Experimenten op Performance Max campagne om Shopping-only versus alle assets te kunnen testen
Shopping-only of toch alle assets. Dat is elke keer weer de a/b test waard om te zien welke van de twee het best converteert voor de adverteerder zijn/haar propositie.
Dit hoeft nu niet meer. Er is een Experiment beschikbaar waar je Shopping-only versus alle assets kunt testen met een druk op de knop.
Wat vind jij van al deze Performance Max ontwikkelingen?

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Bron: Google Ads blog Performance Max-campagnes krijgen binnenkort uitgebreidere rapportagemogelijkheden. Onder andere kanaal specifieke prestaties, zoektermen en asset-analyse. Eindelijk kunnen adverteerders en specialisten meer inzicht verkrijgen in de “black…
Dit is nog eens een toffe toevoeging! Het is nooit op voorhand duidelijk of een Shopping-only Performance Max of een full-asset Performance Max het beste gaat werken. Hoe wij dit…
Bron: Google Google Ads had onlangs uitsluitwoorden op campagne niveau uitgerold, echter met een restrictie tot maar 100 woorden per campagne. Dit is natuurlijk voor de meeste adverteerders en Performance…