AfterPay Onderzoek: NL Ecommerce Groei Neemt Af in Augustus
AfterPay heeft een interessant klantgedrag dashboard, genaamd AfterPay Insights, waar de gegevens uit Nederland, Duitsland en Noorwegen bekeken kunnen worden over een bepaalde periode, een vergelijking van periodes, trends en voorspellingen voor de komende maand.
De Nederlandse ecommerce markt als geheel is in de tweede helft van Augustus slechts 15% gestegen, vergeleken met 31% in de eerste helft van Augustus. Pre-corona was het deel van de “Heavy Shoppers” (5 of meer online aankopen) 7%, gedurende de periode dat veel mensen thuis zaten is het aandeel van Heavy Shoppers gestegen tot maximaal 17%.
De ecommerce groei in zijn geheel lijkt sterk gecorreleerd te zijn met de het aandeel van de Heavy Shoppers. Dit impliceert dat de markt qua nieuwe kopers niet groeit, maar dat dezelfde, reeds bestaande groep kopers, meer aankopen doet. Binnen een vergevorderde ecommerce markt als die in Nederland, is dit geen onrealistische mogelijkheid. Stel dat dit bijv. in een van de zuidelijke Europese landen gebeuren, dan zou er wat anders aan de hand zijn, gezien daar ecommerce pas in opmars in.
AfterPay voert aan dat de daling in groei kan liggen aan seizoeninvloeden. Dat zou mogelijk kunnen zijn gezien alles op één hoop is gegooid. Zou het ook kunnen dat mensen in de piek van april en mei allerlei spullen hebben geconsumeerd op voorhand, waardoor de afnemende groei verklaart kan worden? Als er een grote piek is door externe factoren dan zal alles erna minder zijn, ten opzichte van die piek. Maar denk ook aan andere externe factoren, werkloosheid, onzekerheid over mogelijk tweede lockdown, laag consument vertrouwen enzovoorts. Allemaal factoren die niet bijdragen aan continuering van ecommerce groei.
Bij meer sector gerelateerde cijfers kan er gekeken worden of een bedrijf zelf meer of minder is gegroeid dan de sector groei. Groei je minder hard dan de gemiddelde sector, verlies je marktaandeel, zelfs als je groeicijfers YoY beter zijn! Groei je harder, pak je marktaandeel.
Groei zal nooit lineair zijn en bepaalde omzetvolumes ook niet. Toch lopen we er vaak tegenaan dat wanneer een bepaald volume is behaald, er wordt uitgegaan dat dat een gegeven is. Niets is minder waar.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Bron: Pexels Meta rolt binnenkort Whatsapp Ads uit in WhatsApp haar tabblad “Updates”. Die advertenties worden aangepast op basis van factoren als land, taal, interactie met kanalen en — indien…
Waarom wij voor onze klanten geen AI inzetten
AI & E-commerce, je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Sommige van onze klanten vragen wat wij met AI doen, hoe we AI in gaan zetten, etc. Alles is tegenwoordig AI, zonder…
In dit artikel richten wij ons op de ecommerce branche. Omzet en uiteindelijk winst is het om te doen. Een bepaalde groei daarin gelinkt aan allerlei doelen en ambities is…