Google Ads Competitief Voordeel door Conversie Tracking Betere Gegevens
Dat conversie tracking (natuurlijk) van groot en fundamenteel belang is, staat buiten kijf. Dit is de laatste tijd alleen maar belangrijker geworden door allerlei ontwikkelingen door Consent Mode, server side tracking voordelen en Verbeterde Conversies.
Wanneer je één of meerdere van deze punten hebt doorgevoerd, is er nog een andere manier om door middel van conversie tracking, competitief voordeel te behalen. Dat is namelijk met de informatie die je gebruikt binnen de conversie tracking.
Je hebt vast wel eens gehoord van POAS, wat staat voor Profit on Ad Spend. Dit betekent dat je niet de bruto omzet gebruikt waarmee je vervolgens de ROAS uitrekent, maar de (bruto) winst. Dit doe je door de BTW, verzendkosten en inkoopkosten af te trekken van de omzet voordat je het deelt door de advertentiekosten. Op deze manier krijg je direct een veel beter beeld van de daadwerkelijke performance.
Een ander groot voordeel is dat je de ROAS instellingen lager ingesteld kunnen worden, doordat je uitgaat van de bruto winst en niet omzet, waardoor je ook op dat vlak een streepje voor hebt op andere adverteerders.
Er is ook een middenweg, waarbij er minder werk nodig is. Dit omdat de inkoopkosten per product wel in de feed doorgegeven moet worden. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een algemeen/gemiddeld percentage, maar dat verliest dan ook weer aan kracht, vooral bij een breed scala aan productmarges.
Je kunt er dan voor kiezen om alleen de verzendkosten en BTW van het verkoopbedrag af te halen, deze moeten dan wel gespecificeerd terugkomen wil je hier wat mee kunnen doen.
Onderstaand vind je een schema van de drie opties, waarbij de eerste degene is die iedereen “standaard” gebruikt (in het begin).
Je ziet in het overzicht duidelijk terugkomen dat de ROAS “daalt” waardoor de instellingen ook anders worden, en dus competitiever.
Wil je hier meer over weten, of hoe het geimplementeerd moet worden? Neem dan snel contact met ons op!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…