Google Ads & Shopping: Hoe Maximaliseer Je Jouw Omzet
Groei bewerkstelligen is natuurlijk altijd een uitdaging! En SEA/Google Ads en Google Shopping zijn hier goede kanalen voor. Maar wist je dat je Google Ads ook kunt inzetten voor bijvoorbeeld retentie en dat je omzet niet alleen met met acquisitie vergroot?
Laten we eerst terug naar de basis gaan, waar bestaat omzet uit, en hoe Google Ads & Shopping daarbij op diverse manieren bij helpen.
Waar bestaat omzet uit?
Omzet = aantal klanten X gemiddelde orderwaarde X aantal aankopen per klant per jaar (retentie)
Deze formule laat zien dat je (een groei in) omzet uit diverse hefbomen kunt halen.
Google Ads & Shopping worden in de regel ingezet voor acquisitie. Maar je kunt het kanaal ook inzetten voor retentie op basis van allerlei doelgroepen.
Maar dit betekent ook dat je de omzet kunt laten groeien door de gemiddelde orderwaarde zien op te krikken. Hier zijn meerdere opties voor. Bijvoorbeeld door alleen duurdere producten te vertonen of bundels, en de goedkope producten uit de feed te halen.
Ook kan je de gemiddelde orderwaarde vergroten door op de site aanverwante producten mee te verkopen, gerelateerde producten enzovoorts.
Niet alleen Google Ads verantwoordelijk voor groei
Vanuit zakelijk en marketing oogpunt bekeken hoeft omzet en haar groei niet exclusief uit Google Ads gehaald te worden. Veel ondernemers zetten natuurlijk ook SEO in, email marketing en social media in. Dat is natuurlijk helemaal goed. En ook broodnodig, omdat Google Ads, hoewel vaak favoriet en een zeer belangrijk verkoopkanaal voor een organisatie, er altijd een plafond is.
Dit plafond komt door de zogenaamde wet van verminderde meeropbrengsten. Binnen betaald adverteren uit zich dat zo uit:
Wil je qua zichtbaarheid (wat zich uit in volume sales), zul je meer moeten bieden. Echter meer en meer betalen voor bepaalde posities/zichtbaarheid is zakelijk niet mogelijk omdat je zit met marges, overige kosten enzovoorts. Op een gegeven moment draai je break-even en daarna verlies. In veel gevallen is maximale omzet via Google Ads niet haalbaar omdat ze voor dat hoogste punt al tegen de marges en overige kosten aan lopen.
Een goede SEO-SEA synergie is daarom van belang. Wat kan SEO overnemen van SEA, en vice versa natuurlijk.
Hoe bereken je omzetgroei per hefboom?
Het mooie is dat je niet alle omzetgroei alleen maar uit acquisitie hoeft te halen. Je kunt de groei verdelen over de drie hefbomen die we in de formule gelezen hebben.
Stel je wilt jaar op jaar 40% groeien.
Dan is de formule 1,4√3
De √3 is omdat je het wilt spreiden over de drie omzet hefbomen.
1,4√3 = 1,12
Dit betekent dat ieder onderdeel van de formule 12% hoeft te groeien.
Mocht je nu het idee hebben dat je één hefboom niet kunt gebruiken om groei te behalen, dan is de formule:
1,4√2 = 1,18
Dit betekent dat ieder van de twee onderdelen van de formule 18% moet groeien.
Een extra pluspunt van dit alles is dat 12% of 18% een stuk beter/makkelijker/haalbaarder overkomt dan 40% groei.
Een ander voordeel wat deze formule met zich meebrengt, is dat je gestructureerd marketing kunt plannen en bedrijven op iedere hefboom. Voor acquisitie doen we x, y, z. Om de gemiddelde orderwaarde te doen laten stijgen doen we a, b, c en voor retentie doen we 1, 2, 3.
Wil jij weten hoe je Google Ads & Shopping kunt inzetten in de gehele marketing mix?
Of wil je weten hoe je het maximale uit Google Ads haalt zonder dat het negatieve impact heeft op jouw marge en winst?

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…