Google Ads & Shopping: Product Aanbod Van Belang Voor Continuïteit Resultaten
Dat er een natuurlijke variatie en schommeling zit in resultaten van Google Ads en Google Shopping, is niet meer dan logisch. Denk aan maandelijkse cycli waarin er salaris uitbetalingen zijn, kosten afschrijvingen enzovoorts.
Dat adverteerders naar de Google Ads campagnes kijken als oorzaak voor bepaalde resultaten snappen wij.
Echter zoals we al vaker gemeld hebben, wanneer we bepaalde relevantie en effectiviteit kunnen waarborgen, liggen de oorzaken voor bepaalde resultaten, hetzij positiever of negatiever, binnen de andere marketing mix elementen.
Deze elementen zijn:
- Website, waarop je
- Producten verkoopt met
- Een bepaalde prijs.
In dit geval is het productaanbod en de continuïteit erin, van groot belang.
Wanneer bijvoorbeeld bepaalde bestsellers, of top categorieën niet meer op voorraad zijn, of een minder interessante prijs hebben vergeleken bij andere aanbieders, zullen de resultaten van Google Ads dalen. Ze zullen stijgen wanneer je bijvoorbeeld bepaalde producten in de uitverkoop doet of een bundelkorting geeft of wat dan ook.
Wees er bedacht op dat de inkoop goed in orde is. Het zou jammer zijn als resultaten niet door kunnen zetten door te weinig producten in te slaan.
Google Ads analyse
Wanneer je bepaalde periodes met elkaar vergelijkt en probeert te achterhalen wat er gaande is, analyseer ook het productaanbod via Productgroepen of het rapport Shopping-producten. Vergelijk de periodes en bekijk of er wezenlijke en significante verschillen zijn tussen conversies op bepaalde producten en of ze überhaupt in beide periodes verkocht zijn.
Dit is voor seizoenproducten natuurlijk extra belangrijk om de overall resultaten correct te kunnen interpreteren.
Heb je hulp nodig bij het analyseren van productaanbod performance? Neem contact met ons op.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…