Google Ads Uitbesteden: 10 Punten Waar Je Op Moet Letten
Jouw Google Ads uitbesteden kan een zware kluif zijn wat betreft vergelijken, reviews lezen, wat een bureau al dan niet aanbiedt en meer. Hierbij 10 punten waar je op moet letten bij het selecteren van een Google Ads partner:
Welke voorwaarden krijg je aangeboden?
Het is van belang om goed te begrijpen wat de voorwaarden zijn, vooral die van de opzegtermijnen. Er zijn Google Ads partijen die je een jaar of zelfs tweejaars contracten aanbieden. Dit is gezien de zeer snelle ontwikkelingen in het vakgebied, het zicht op resultaten enzovoorts een veelste lange periode.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij werken zonder lange contracten. Maandelijks opzegbaar. Wel vragen wij minimaal 3 tot 6 maanden de kans om ons te bewijzen. Maar, wil je dit niet, vallen de resultaten tegen of is er een andere reden, dan gaan we netjes uit elkaar. Zaken zijn zaken.
Van wie is het Google Ads account?
Wees er zeker van dat het Google Ads account van jou is of zal zijn wanneer je bij een eventuele overstap met de huidige partij stopt. Sommige bureaus willen helaas het account niet overhandigen omdat het “intellectueel eigendom” is wat betreft campagne structuur en meer. Nu is daar misschien wel wat voor te zeggen, echter is het data met betrekking op jouw webshop/website, jij betaald de kosten enzovoorts. Stem dit op voorhand af, het liefst zwart wit op papier.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: In onze 30 jaar ervaring hebben we maar weinig gezien dat bureaus het werk van de ander voortzetten. Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome. Wij zijn er verder niet bang voor om onze structuren weg te geven. De opzet is namelijk één ding, het beheren en optimaliseren ervan een tweede. Beide kunnen niet zonder elkaar.
Krijg je toegang tot het Google Ads account?
Soms wil het zo zijn dat je geen toegang krijgt tot het Google Ads account. Ga voor jezelf na of je je daarbij prettig voelt of niet. Wat de precieze redenen zijn, weten we niet. Wij vermoeden wederom bescherming van structuren etc. Wat het ook moge zijn, de werkwijze van het bureau moet passen bij jouw verwachtingen.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij geven standaard toegang aan de adverteerder.
Welke competenties er aanwezig zijn?
Nu klinkt dit misschien als een gekke vraag maar toch is hier een goede reden voor. Google Ads en Google Shopping worden steeds technischer van aard. Denk aan conversie tracking en feed management. Een Google Ads generalist is top voor de campagne matige aspecten, maar zal uitdaging ondervinden met het correct implementeren van conversie tracking en feed management optimalisaties (al dan niet via een datafeed manager). Beide zijn van groot belang voor uiteindelijke resultaten.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Sinds onze 8 jaar dat we Google Shopping Specialist runnen, proberen we het schaap met vijf poten te bieden, door de competenties te verdelen over twee personen. Mark is de techneut, hij is gespecialiseerd in (conversie) tracking, feed management en feed managers. Gianluigi is gespecialiseerd in campagne management en data analyse. We vullen elkaar beide aan met ieder onze eigen expertise. Dit is ook de reden waarom bureaus (al dan niet whitelabel) bij ons aankloppen voor een second opinion, het oplossen van technische als performance uitdagingen of het bouwen van feeds/campagnes.
Puur en alleen Google Ads competenties of marketing breed?
Naast de Google Ads technische- en campagne-competenties, zijn de marketing brede competenties ook van belang. Vraag hier naar. Doet het bureau iets met CRO/website optimalisatie, kan het analyse doen op bedrijfsinformatie wanneer blijkt dat de campagnes niet of suboptimaal presteren. Google Ads kan in silo slechts een bepaald niveau aan resultaat behalen. Het maximale wordt behaald door naar de gehele marketing mix te kijken. Dit houdt in website, product assortiment en prijsstrategie.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij kijken standaard naar de gehele marketing mix. Niet alleen het adverteren, maar ook de website kwaliteit en product assortiment en pricing. Als je te duur bent, of de website converteert niet of je hebt niet de producten die de gebruikers zoeken, dan kun je nog zoveel geld investeren in Google Ads, maar het zal nooit goed renderen.
Hoeveel lagen zijn er in de organisatie?
De hoeveelheid lagen in de organisatie, denk aan Google Ads manager, account manager, en wellicht nog een andere rol/laag, kunnen zorgen voor versplinterde kennis van de klant (adverteerder). Nu kan dit natuurlijk opgelost worden door een goed ingericht CRM systeem. Als dit zo is, prima natuurlijk! Wees er zeker van dat je met degene kunt spreken waar je op dat tijdstip behoefte aan hebt. Denk aan inhoudelijk, commercieel, samenwerkingsgewijs etc.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij zijn met zijn tweeën en vervullen de rollen van inhoudelijk specialist en account manager. Je hebt ons als direct aanspreekpunt. Dit biedt het voordeel dat we jouw als klant door en door kennen.
Hoe (snel) heb je contact?
Communicatie is natuurlijk belangrijk. Al helemaal binnen Google Ads wat real-time, 24/7 doordendert. Je wilt dan niet hebben dat bijvoorbeeld de feed eruit ligt, of je een dringende vraag hebt met betrekking tot budget of wat dan ook, dat je dagen lang moet wachten op antwoord. Ook dit komt maar al te vaak voor. Dat is op zich niet vreemd als je weet dat Google Ads consultants vaak een relatief groot portfolio van klanten hebben. Vraag naar de communicatie mogelijkheden, is bellen mogelijk, liever mail, of ook whatsapp? Dit moet je natuurlijk eerstehands ervaren, maar houd het in je achterhoofd.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Communicatie is belangrijk voor het slagen van de samenwerking en het bereiken van optimale resultaten. Wij hebben veel klanten waarmee we een whatsapp groep hebben voor de kleine snelle vragen. Email en telefoon voor de communicatie van belangrijke(re) punten. Omdat wij weten dat snelheid key is binnen het Google Ads systeem (al helemaal als er iets uitligt) streven we er naar om zeer snel te reageren en het eventueel op te pakken, afhankelijk van het issue/vraag.
Hoeveel verloop is er binnen het Google Ads bureau?
Dit is één van de belangrijkste redenen waarom klanten overstappen. Teveel verloop bij het huidige bureau. Je moet dan als adverteerder elke keer weer jouw bedrijf uitleggen, jouw doelstellingen, de ins en outs van de propositie zodat de Google Ads campagnes zo goed mogelijk ingericht kunnen worden. Je kunt het verloop redelijk peilen door het aantal openstaande vacatures te analyseren. Het is niet altijd zo dat openstaande vacatures betekenen dat er groei is. Bekijk ook de leeftijd. Hoe jonger hoe meer men jobhopt. Het is een generalisatie maar uit ervaring en feedback weten we dat dit zo is.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Bij ons veranderd er niets….. wat betreft de specialisten 🙂 Er is bij ons geen verloop, we zijn nog steeds de twee die het begonnen zijn. Op basis van onze eigen ervaringen bij Google Ads bureaus hebben wij gekozen voor een klein specialistisch bureau met senior competenties. Op deze manier kunnen we de klanten het beste helpen binnen het snel evoluerende SEA landschap.
Wat is de ervaring binnen het Google Ads bureau?
Een ander aspect wat komt kijken bij veel verloop, is de hoeveelheid ervaring die opgebouwd wordt binnen een bureau. Bij veel wisselingen, gaat er kennis verloren en blijft de kennis niet hangen binnen het bedrijf. Dit is natuurlijk nadelig voor jou als adverteerder. Het wil ook nog wel eens voorkomen dat accounts exclusief beheerd worden door stagiairs. Tuurlijk, iedereen moet het ergens leren, maar goede en intensieve begeleiding is nodig om de kwaliteit en ervaring van de stagiair te waarborgen zodat de resultaten er niet onder gebukt gaan.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij hebben samen 30 jaar ervaring met Google Ads en ecommerce. Omdat er geen verloop is, draagt de jarenlange ervaring wel degelijk bij, bij het oplossen van technische- en campagne issues.
Wat wordt er gerapporteerd?
Welke KPIs worden er gerapporteerd? Als ondernemer of marketing manager ben je bezig met omzetten, winsten, marges, aanvragen, CPAs etc. Allerlei metrics als CTR, CPC, vertoningen, klikken enzovoorts zijn dan ook niet interessant voor jou, tenzij je daar natuurlijk in geinteresseerd bent. Bij rapportage hoort de focus te liggen op de KPIs die er het meest toe doen. Vraag hier ook naar.
Hoe Google Shopping Specialist het doet: Wij rapporteren in de regel op kosten, omzet, ROAS en aantallen orders. Tegenwoordig rapporteren we ook vaker en vaker de MER. MER staat voor Marketing Efficiency Ratio. Dat is een meer holistische calculatie van alle (marketing kosten) en omzet.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…