Google Ads vs. Bing Ads: Wat Is de Beste Keuze voor Jouw Bedrijf?
Bron: Linkedin – Neil Ginger
Deze vraag krijgen we soms gesteld door klanten en prospects. Het antwoord daarop is, zoals verwacht, afhankelijk van allerlei factoren. In dit artikel zullen we ze bespreken.
Google Ads heeft verreweg het grootste marktaandeel binnen zoekmachine marketing. Echter, Bing Ads en andere zoekmachines snoepen gestaag aandeel af.
Diversificatie is daarbij welkom om zo de omzet en aantal orders te spreiden over meerdere kanalen. Op een gegeven moment zijn de kosten per acquisitie ook te hoog binnen eenzelfde kanaal (hoe meer zichtbaarheid hoe hoger de kosten).
Voordelen Bing Ads:
- Minder concurrentie = lagere CPC
- Minder concurrentie = hogere ROAS
- Minder concurrentie = betere zichtbaarheid
- Oudere doelgroep die gebruik maakt van de zoekmachine
We moeten er wel bij melden dat voor bepaalde branches het volume dusdanig laag is, dat het geen toegevoegde waarde biedt.
Een ander belangrijk punt is dat de campagnes en staat van het systeem nog niet overal daar is, wanneer we dit vergelijken met Google Ads. Vooral Performance Max presteert bij klanten nog niet wat het doet bij Google Ads. Omdat Bing Ads ook minder gebruikers heeft, zal het aantal conversies en dus de efficiency van de algoritmes soms tegenvallen.
De beste keuze is wat ons betreft Google Ads. Je kunt op deze manier heel snel leren of het kanaal relevant is voor jouw bedrijf en doelgroep.
Bing Ads daarentegen is een welkome diversificatie wanneer je daar het budget toe hebt. Gezien het PPC is, zolang mensen niet klikken, ben je er geen investering aan kwijt, het kan in die zin nooit kwaad om het te testen. Afgezien van de tijd en eventuele fee voor een bureau.
Het voordeel wat Bing Ads biedt is dat het volledig gericht is op Google Ads. De interface e.d. lijken enorm op die van Google Ads zodat je weinig frictie en een lage leercurve hebt om het systeem te gebruiken. Dat hebben ze slim gedaan.
Daarnaast kun je de campagnes, conversie tracking en feed zo importeren uit Google. Zo wordt het nog een stuk makkelijker gemaakt om je kennis te laten maken met Bing Ads.
Wil je testen met Bing Ads? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…