In dit artikel gaan we u uitleggen hoe u Google Shopping in kan stellen. We schrijven vaak over de nieuwste functies, marktontwikkelingen en onderzoeken op het gebied van feed-based marketing, maar we krijgen ook vaak de vraag wat er nodig is om Google Shopping in te stellen voor de eerste keer. 

Introductie – Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een van de snelst groeiende advertentiekanalen. In zijn huidige vorm kennen we het platform sinds 2013, de Google Shopping advertenties onderscheiden zich voor de gebruiker door middel van een afbeelding bij de advertentie. Deze advertenties zien er zo uit in Google:

Zoals u ziet bestaan de afbeeldingen uit een prijs, een advertentietitel en de naam van de aanbieders. In dit geval hebben alle producten het label ´Gratis verzending´, dit is additioneel aan te geven indien van toepassing. Onder dit label ´Gratis verzending´ ziet u de tekst staan ´Van Google´. Dit betekent dat de aanbieder rechtstreeks adverteert met Google Shopping, en niet via een derde partij zoals Beslist of Vergelijk.nl.  Naast de advertenties boven (of naast) de reguliere zoekresultaten, zijn de advertenties ook zichtbaar in een apart tabblad binnen Google, op bovenstaande afbeelding is dit goed zichtbaar (Tweede tabblad onder de zoekbalk,´Shopping´).

Introductie – Hoe werkt Google Shopping?
De advertenties worden in tegenstelling tot reguliere advertenties op Google niet handmatig aangemaakt. De productinformatie die aangeleverd wordt door middel van een export of koppeling van de webshop zet Google om in visuele advertenties in het Google Merchant Center. Het Google Merchant Center is gelinkt met een Google Ads account, waarin u campagnes en advertentiegroepen aanmaakt om zo met uw producten te kunnen adverteren. In Google Ads kunt u de prestaties monitoren en uw advertenties beheren. Google Shopping werkt net als tekstadvertenties door middel van campagnes, die u vervolgens kunt onderverdelen met advertentiegroepen.

Het grootste verschil van Shopping versus tekstadvertenties is dat u geen zoekwoorden op kan geven waarop u gevonden wilt worden, waar dit bij tekstadvertenties wel het geval is. Op basis van de inhoud van uw datafeed matcht Google zelf zoekopdrachten aan uw producten. Dit levert niet zelden irrelevant verkeer op, doordat het algoritme van Google wat zoekopdrachten aan uw producten matcht niet altijd accuraat is. Het succes van uw Shopping campagnes is dus grotendeels afhankelijk van het periodiek controleren en uitsluiten van irrelevant zoekverkeer waar dit onrendabel is.

Google Shopping instellen – Wat hebben we nodig?

  • Platform Een webshop waarbij het mogelijk is om op de site het product te bestellen en af te rekenen is een vereiste. Hoewel dit lijkt op een inkopper, zijn er ook webshops waarbij er geen online bestelproces is en waarbij betalingen via een andere, voor Google niet te verifieren wijze, verloopt. Meer vereisten waar een betaalmethode op uw webshop aan moet voldoen om te kunnen adverteren in Shopping vindt u hier.
  • Datafeed een datafeed is een XML bestand dat u host op een URL, een spreadsheet of een API koppeling. Deze datafeed bevat de productinformatie van de producten waarmee u wilt adverteren.
  • Google Merchant Center account Om uw datafeed in te kunnen dienen bij Google, moet u in het bezit zijn van een Merchant Center account. Heeft u die nog niet? Geen probleem, via deze link kunt u een Merchant Center account aanmaken
  • Google Ads account Wanneer u uw datafeed heeft ingediend via het Google Merchant Center, kunt u deze onderverdelen en beheren in de Google Ads interface. Hiervoor moet u beschikken over een Google Ads account, deze kunt u hier aanmaken.
Google Shopping nieuwe feed specificaties

Voorbeeld van een XML datafeed (Bron: Mudd advertising)

Stap 1: De datafeed
Er vanuitgaande dat uw webshop aan de vereisten van Google voldoet, beginnen we met de datafeed. De meeste webshop-systemen creëren automatisch een XML datafeed, voor andere systemen zijn hier plugins of apps voor te verkrijgen (zoals WordPress, Magento, etc). Deze datafeeds worden vaak gehost op uw webshop-systeem, bijvoorbeeld op https://www.webwinkelnaam.nl/files/datafeed.xml. Houd deze URL bij de hand, voor stap 2 heeft u deze nodig. Biedt uw webshop-systeem deze mogelijkheid niet, of wilt u slechts met een select aantal producten adverteren op Shopping? In de volgende stap leggen we uit hoe u toch kunt adverteren met uw producten op Shopping.

Stap 2: Google Merchant Center instellen
Voor deze stap gaat u naar merchants.google.com. Hier logt u in met uw Google account, vervolgens ziet u het volgende scherm wanneer u voor de eerste keer inlogt:

Vul hier de gegevens in van uw webshop. De naam die u in moet vullen hoeft niet exact hetzelfde te zijn als uw domeinnaam, u zou hier dus ook een naam in kunnen vullen waaronder u bekend bent bij uw doelgroep. Controleer uw gegevens en klik op ´Doorgaan´. In het volgende scherm wordt u gevraagd de voorwaarden door te nemen en te accepteren.

Wanneer u akkoord gaat met de voorwaarde, klikt u wederom op ´Doorgaan´. Op de pagina die u nu ziet, wordt u gevraagd te verifieren dat u gemachtigd bent om te adverteren met de webshop die u zojuist heeft aangemeld in het Google Merchant Center. Wij adviseren om dit te doen door een HTML bestand te uploaden op uw website, hiervoor kunt u onderstaande instructies volgen:

Wanneer u de stappen in bovenstaand screenshot heeft gevolgd, kunt u uw URL verifieren. Vervolgens ziet u de interface van het Merchant Center.

Nu is het tijd om uw datafeed te uploaden in Merchant Center, zodat Google deze informatie om kan zetten naar zichtbare advertenties voor de gebruikers. U navigeert in het linker menu naar ´Products´, vervolgens naar ´Feeds´:

Om een datafeed toe te voegen, klikt u op de blauwe knop met het witte plus symbool. Vervolgens selecteert u de taal en het doelland waar u uw producten wilt verkopen. U klikt op ´Continue´, vervolgens moet u een naam opgeven voor uw datafeed zodat deze later te onderscheiden is mocht u meerdere datafeeds uploaden in de toekomst. Heeft u een automatisch gegenereerde datafeed (XML) uit uw webshop-systeem? Klik op ´Scheduled fetch´:

In het scherm erna vult u wederom een datafeed naam in (dit kan dezelfde zijn als u zojuist heeft opgegeven) en geeft u de URL op van uw datafeed (zie stap 1).

Heeft u geen gehoste datafeed, of wilt u met een select aantal producten adverteren? Kies dan de mogelijkheid ´Google sheets´, en vervolgens ´Generate a new Google Spreadsheet from a template´. Er opent nu een spreadsheet waar u handmatig uw productgegevens in kunt vullen. Google biedt hierbij een template met uitleg en voorbeelden.

Wanneer u (in een van beide gevallen) de datafeed heeft geupload, krijgt u te zien of dit gelukt is. Afhangende van de kwaliteit van uw productinformatie en datafeed, kan het voorkomen dat u foutmeldingen krijgt. Er zijn tal van foutmeldingen, in dit artikel kunt u de meest voorkomende foutmeldingen teruglezen. Meer informatie over de foutmeldingen die Google Merchant Center u meldt kunt u zien onder het kopje ´Diagnostics´:

Stap 3: Google Ads aanmaken
Na het configureren van Merchant Center, gaan we nu beginnen met het aanmaken van een Google Ads account. U logt in met uw Google account op adwords.google.com, na het inloggen verschijnt en ´welkom´scherm. Hier vult u enkele gegevens in. Wanneer dit correct is ingevuld komt u in de interface van Google Ads. Rechtsboven in de interface ziet u een 10 cijferig ID, dit is uw Google Ads account ID. Kopieer deze naar uw klembord, u heeft dit ID nodig bij de volgende stap.

Stap 4: Het linken van Merchant Center aan Google Ads
We beginnen door het te linken aan het Google Ads account, dit doet u rechtsboven door op de drie witte bolletjes te klikken. U navigeert naar ´Account linking´. U klikt op ´Link account´, en vult uw Ads account ID in:Vervolgens verstuurt u het verzoek om uw Merchant Center te koppelen aan uw Ads account. Dit zorgt ervoor dat Google Ads uw producten uit kan lezen en dat u uw Shopping campagnes kan gaan beheren. Het verzoek moet nog geaccepteerd worden in Ads. Hiervoor navigeert u terug naar de Google Ads interface en klikt u op ´Tools´, rechts bovenin de interface. Een folddown menu verschijnt, klik op ´Gekoppelde accounts´:

U krijgt een overzicht met allerlei tools van Google te zien. Merchant Center staat enigszins onderaan de pagina, klik hier op ´Details´. Hier kunt u de uitnodiging accepteren van uw Merchant Center account om de accounts te linken en informatie uit te wisselen.

Stap 5: Google Ads instellen
In de voorgaande stappen hebben we Merchant Center ingesteld, een Google Ads account aangemaakt en vervolgens deze twee gekoppeld. De laatste stap is het aanmaken van een Shopping campagne in uw Ads account. In de interface navigeert u via de linker kolom naar ´Campagnes´, vervolgens klikt u op de blauwe ronde knop met het witte plus symbool, en kiest ´Nieuwe campagne´. U kiest voor het campagnetype ´Shopping´, met als doel ´Sales´. U selecteert uw Merchant Center account dat u eerder gekoppeld heeft en u kiest het land waar u de campagne op wilt richten.Wij adviseren om te kiezen voor een ´Standaard Shopping-campagne´. Hieronder ziet u alle bovengenoemde instellingen op een rij:

Wanneer u op ´Doorgaan´ klikt, ziet u de pagina waar u de campagne-instellingen kunt selecteren. Hier stelt u de instellingen in die passen bij uw situatie zoals locatietargeting, campagneprioriteit, dagbudget, etc. Als u deze instellingen geconfigureerd heeft, gaat u naar de volgende pagina om een advertentiegroep aan te maken. Een advertentiegroep valt onder een campagne, en een campagne kan dus meerdere advertentiegroepen bevatten. Zo kan u bijvoorbeeld kiezen om voor elk product een eigen advertentiegroep aan te maken.

U kan er ook voor kiezen om alle producten in een advertentiegroep te plaatsen, al raden wij dat niet aan (Lees hier wat wij wel aanraden). In de Advertentiegroep die u zojuist heeft aangemaakt, kan u producten toevoegen door op het plus symbool te klikken achter ´Alle producten´. Standaard staan nu alle producten in een advertentiegroep. U kunt zelf een onderverdeling maken op basis van gegevens uit de datafeed, zoals categorieen, custom labels marge. Het voordeel van een onderverdeling van uw producten op basis van een eigenschap is dat u gerichter kunt op-/afbieden en onrelevant zoekverkeer effectiever uit kan sluiten. Wanneer alle producten in een advertentiegroep staan kunnen er nog steeds zoekwoorden uitgesloten worden, echter heeft dit dan betrekking op alle producten in de advertentiegroep wat suboptimaal is.

U heeft in grote lijnen het proces doorlopen om Google Shopping in te stellen voor uw webshop. Wij hopen dat we met dit artikel u meer duidelijkheid omtrent het proces hebben kunnen verschaffen. Google Shopping instellen vergt meerdere competenties (techniek & business) wat het tot een lastig obstakel kan maken. Ons team helpt u graag met het opzetten van uw Shopping campagnes, zowel met advies als met uitbesteding.

Heeft u vragen en bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Laat uw gegevens achter via onderstaand formulier en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.