Google Shopping is al jaren het grootste afzetkanaal voor veel retailers. Google Shopping onderscheidt zich van tekst advertenties door het tonen van de prijs en een productafbeelding. Hoewel het voor veel adverteerders een winstgevend afzetkanaal is, kan het instellen van Google Shopping kan een lastig proces zijn. Om je op weg te helpen hebben we een handleiding geschreven.
Wat heb je nodig?
- Geschikte e-commerce site Google heeft een streng beleid waar een e-commerce site aan moet voldoen. Geen zorgen, de belangrijkste criteria hebben we vermeld
- Datafeed Bijna alle e-commerce platforms genereren een bestand met daarin alle productinformatie. Deze heeft Google nodig om alle informatie om te zetten in advertenties. We laten je zien waar deze feed aan moet voldoen.
- Google account Om Google Shopping in te stellen, ga je later in dit proces een Merchant Center aanmaken, en deze koppelen met een Google Ads account. Het makkelijkste is om dit met hetzelfde Google account te doen, hier kun je er een aanmaken.
Stap 1: Is mijn e-commerce site geschikt?
Een e-commerce platform en haar productaanbod moet aan enkele vereisten van Google voldoen, daar zij de kwaliteit hoog willen houden en de gebruiker van Google de best mogelijke ervaring willen bieden. De producten mogen niet Google’s beleid schenden, hierbij kun je denken aan alcoholische dranken, (bepaalde) medicijnen en voedingssupplementen, drugs, wapens of onderdelen voor wapens, etc. Meer over het beleid van Google lees je op deze pagina.
Zo moet de landingspagina de prijs bevatten, duidelijke informatie over de levering en beschikbaarheid en moet de bestelling op de website zelf te zijn af te ronden. Ook moet de landingspagina sinds kort mobielvriendelijk zijn, in de juiste taal geschreven zijn geschikt voor het doelland en een bestelknop bevatten. Benieuwd naar overige vereisten? Klik hier om alle vereisten van bestemmingspagina’s te bekijken.
Stap 2: Merchant Center configureren
Wanneer je e-commerce site voldoet aan de vereisten van Google kun je verder met het uploaden van je producten in Merchant Center. Via deze link kun je een Merchant Center account aanmaken met je Google account. Google zal enkele gegevens vragen, zoals je website URL en je bedrijfsnaam. Je krijgt nu het volgende scherm te zien:
Om te verifieren dat je gemachtigd bent te adverteren namens de site die je hebt aangemeld bij je Google Merchant Center, moet deze site geverifieerd worden. Dit doe je door op de knop ‘Fix it’ (of ‘Oplossen’ in het Nederlands) te klikken. Er zijn verschijnen in een nieuw scherm verschillende manieren om het verificatieproces succesvol te voltooien. De aanbevolen wijze is het uploaden van een HTML bestand, omdat je dan niet afhankelijk bent van andere Google accounts voor verificatie:
Bij deze verificatiemethode download je een HTML bestandje, welke je upload op en toegankelijk maakt via je de URL+bestandsnaam op je domein. Belangrijk is om het bestandje en bijbehorende link te laten staan, Google checkt realtime of je site nog geverifieerd is. Heb je je website weten te verifieren via deze of een van de andere methodes? Dan is het tijd om je producten in te dienen.
Je hebt een paar verschillende methodes om dit te doen. Het kan handmatig, met een API koppeling (vaak via een app in het e-commerce systeem, ofwel CMS genoemd) of met een feed die periodiek geupdatet wordt. Voor dit voorbeeld gaan we uit van een feed die gegenereerd wordt door je CMS of door een feedmanager als tussenliggende stap, zoals DataFeedWatch.
Zo goed als alle ecommerce systemen bieden de mogelijkheid tot een geautomatiseerde productexport, ook wel een feed genoemd. Vaak zijn deze toegankelijk via een URL, in de vorm van een XML, TXT of CSV bestand. Wanneer je de locatie van je feed hebt gevonden, ga je deze uploaden in Merchant Center. Hiervoor klik je op ‘Products’, ‘Feeds’ en vervolgens op de blauwe ronde knop:
In het daarop volgende scherm geef je het doelland op waar je wilt adverteren, en de taal van je productinformatie in de feed en op je landingspagina. Vervolgens moet je de wijze aangeven hoe Google aan je productinformatie komt. Het beste is om dit via de wijze te doen die we eerder besproken hebben, namelijk door de feed te gebruiken die je e-commerce systeem genereert. De andere wijzes zullen we in een later artikel uitlichten. Om de feed in te dienen, vul je een feednaam in om deze later te kunnen onderscheiden. De tweede optie is van toepassing:
In het volgende scherm moet je een bestandnaam invullen, de URL invullen waar Google de feed met haar productinformatie kan vinden. Ook de fetchtijd moet je hier opgeven, dit is het moment dat Google de productinformatie opnieuw ophaalt en waar nodig updatet voor je Shopping advertenties. Afhankelijk van hoe vaak je productinformatie zoals voorraad, prijs en assortiment wijzigt adviseren wij de fetchtijd in te stellen op ‘dagelijks’, bij voorkeur in de ochtend.
Sommige systemen vereisen een inlog om de feed te bezoeken, vul deze inloggegevens ook op deze pagina in (indien van toepassing).
Haal vervolgens de feed op, Google zal nu voor de eerste keer je producten inladen. Dit proces kan even duren.
Stap 3: Een Google Ads account aanmaken & configureren
Heb je al een Google Ads account? Ga dan naar stap 4.
Via ads.google.com maak je een Ads account aan. Je logt in met je Google account, vervolgens laadt zich de interface. Voordat je campagnes gaat aanmaken, vul je je betaalgegevens in door in de rode banner op ‘Oplossen’ te klikken.
Meerdere betaalmethodes zijn mogelijk, kies de meest geschikte voor jouw organisatie.
Uiteraard is het van belang dat je inzicht in je campagneprestaties gaat krijgen. Maak hiervoor een conversietracker aan, deze meet op de bedankpagina van je bestelproces waar de bezoeker wegkomt en wat de orderwaarde was.
Deze informatie wordt toegeschreven aan de juiste advertenties en zoektermen, en is dus onmisbare informatie om actie op te ondernemen. Een conversietracker bestaat uit een stukje code, welke je uit Google Ads haalt. Maak een conversietracker aan door te navigeren naar ‘Tools’ in het bovenmenu, en kies vervolgens ‘Conversies’:
Afhankelijk van de methode die je kiest, laat Google de vervolgstappen zien hoe je de conversietracker juist moet configureren voor je website. Je kan ervoor kiezen deze te importeren uit Google Analytics 4 (GA4), maar dit raden we af omdat GA4 anders meet dan Google Ads zelf. Ons advies is om een Google Ads tracker aan te maken om aankopen te meten.
Tip: Denk bij het plaatsen van de tag dat je bij de ‘Conversionvalue’ een variabel label neerzet, zodat je ecommerce systeem de juiste waarde teruggeeft aan Google. De precieze code hiervoor verschilt per systeem.
Stap 4: Het koppelen van Merchant Center met Ads
Om de producten in Merchant Center te importeren in Google Ads, moeten deze twee tools gekoppeld worden zodat ze onderling kunnen communiceren. hiervoor ga je terug naar Merchant Center, en klik je op de drie witte bolletjes in de rechter-bovenhoek. Vervolgens ga je naar ‘Account linking’:
Hier vul je in het scherm wat verschijnt, je Ads account ID in. Dit vind je rechts bovenin je Ads interface. Dit is altijd een tien-cijferige code (xxx-xxx-xxxx):
Nu wordt de uitnodiging verstuurd, om het koppelen compleet te maken ga je terug naar je Google Ads account. Klik op ‘Tools’, en navigeer naar ‘Gekoppelde accounts’:
Zoek in het overzicht van tools naar Merchant Center. Hier kun je de uitnodiging vervolgens bevestigen:
Klaar! Je producten worden nu geïmporteerd uit Merchant Center.
Stap 5: Shopping campagne- en advertentiegroepcreatie
De laatste stap is het aanmaken van Shopping campagnes en advertentiegroepen. Dit is meteen een van de belangrijkste stappen, want standaard gooit Google alle producten in een advertentiegroep onder een campagne. Hoewel dit makkelijk is bij de configuratie, is dit niet gewenst omdat het de optimalisatie later bemoeilijkt, waardoor je nooit het volledige potentieel kunt testen. Ga dus voor een structuur die past bij jouw producten, zoekgedrag en capaciteit. Dit kan bijvoorbeeld op basis van merk, categorisering, kleur, modelniveau, etc.
Op deze wijze maak je een Shopping campagne aan. In de Ads-interface, navigeer je naar ‘campagnes’, klik op de blauwe ronde knop met wit plus-teken om een nieuwe campagne aan te maken:
In het volgende scherm vraagt Google wat het doel is van de campagne. Klik hier op ‘Een campagne maken zonder een doel te selecteren’. Dit geeft de meeste autonomie. Kies bij campagnetype voor ‘Shopping’:
Hieronder zie je het Merchant center verschijnen wat je zojuist hebt aangemaakt en gekoppeld. je selecteert je doelland, vervolgens kun je kiezen voor ‘Slimme Shopping-campagne’ of ‘Standaard Shopping campagne’. Kies hier de meest geschikte, wij zouden adviseren om te beginnen met een ‘Standaard Shopping campagne’ voor de meeste opstartende klanten.
Klik op ‘Doorgaan’.
Hier vul je informatie over je campagne in, en configureer je de juiste instellingen zoals CPC, budget, etc. Heb je de campagne aangemaakt? Tijd om een advertentiegroep eronder te hangen. Vul hiervoor een naam in van de advertentiegroep, en een bod wat je per klik wilt betalen:
Afhankelijk van hoe je je campagnestructuur vorm wilt geven, voeg je producten toe aan je advertentiegroep. Standaard staan alle producten in een advertentiegroep, maar zoals eerder omschreven is dit niet ideaal.
Deze handleiding is beknopt maar biedt een leidraad bij het instellen van Google Shopping. Het is mogelijk dat het proces afwijkend verloopt, extra stappen kent zoals het manipuleren van de feed met een feedmanager, automatische campagnecreatie met een campagnetool, etc. Heb je hulp nodig met maatwerk oplossingen, of loop je tegen obstakels aan bij het instellen van Google Shopping? We helpen je graag, vul onderstaand formulier in en we nemen contact op