Google Shopping Uitbesteden? Check Minimaal deze Vier Punten
Voor de ecommerce branche is het Google Shopping kanaal van groot belang voor de omzet en afzet. Jouw Google Shopping uitbesteden is daarom een strategische keuze, afgezet tegen het in huis (blijven) doen. Tijdens jouw zoektocht naar partijen die je kunnen helpen bij beheren en optimaliseren van Google Shopping kom je hoogstwaarschijnlijk een heel scala aan voordelen tegen. Onderstaande vier punten zijn van belang bij het selecteren van een bureau omdat het laat zien of er echt kwaliteit is en belangrijker, hoe de communicatie is om een succesvolle samenwerking mogelijk te maken.
Zijn er specifieke technische- als Google Shopping competenties aanwezig?
Google Shopping bestaat voor een groot deel uit feed management en natuurlijk de Google Shopping campagnes. De campagnes komen bij lange na niet goed uit de verf als de feed suboptimaal of slecht is. Technische (feed) competenties zijn fundamenteel voor het creëren van kwalitatieve campagnes en resultaten.
Google Shopping is daarnaast anders dan lead-generatie campagnes, Beide zijn specialismes, zoek een partij die veel ervaring heeft binnen ecommerce en dus deze type campagnes.
Hoe doen wij dat bij Google Shopping Specialist?
Wij zijn met zijn tweeën en ieder heeft zijn eigen specialiteit. Mark is de techneut, zowel in tracking als feed gerelateerde elementen. Gianluigi zit op de campagnes en data-analyses. Samen vormen we het zogenaamde “schaap met vijf poten.” Wij hebben onze krachten gebundeld om dit palet aan nodige competenties aan ecommerce partijen te kunnen bieden.
Word er ROAS/omzet beloofd?
Een terugkerend fenomeen is het beloven van bepaalde ROAS en omzet tijdens het salesgesprek. Dit is in de beginfase van een (mogelijke) relatie niet mogelijk omdat een bureau/ of freelancer te weinig informatie heeft van jouw specifieke situatie en cijfers om hier een eerlijk en objectief oordeel over te geven. Ook wordt er dan een performance structuur aan gehangen, als ROAS en/of omzet niet gehaald, dan minder facturatie enz.
Sta er bij stil dat ROAS en omzet direct van elkaar afhankelijk zijn. Meer ROAS betekent minder omzet, en minder ROAS betekent meer omzet. De kunst is een bepaalde sweet spot te vinden met een te adverteren product assortiment. Als er dus een bepaalde ROAS wordt afgesproken, terwijl die relatief hoger ligt dan wat je nu draait, kan het zomaar betekenen dat jouw omzet en afzet significant zal afnemen. Afname in volume is ook niet gewenst.
Hoe doen wij dat bij Google Shopping Specialist?
Tijdens het intake gesprek proberen we zoveel mogelijk informatie te vergaren om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jouw bedrijf, producten, prijzen, doelgroep etc. Natuurlijk heb jij als ondernemer of manager een bepaald streven, wat we mee gaan nemen. Echter, alleen harde data en verkeer zullen en kunnen uitwijzen of een ROAS- en/of omzet-doelstelling haalbaar is of niet.
Telt eerdere ervaring met een bepaalde branche dan niet?
Een beetje. Tuurlijk helpt het je met het inschatten van de concurrentie e.d. Maar meer ook niet. Iedere waarde propositie en marketing mix is weer net anders. En dit zal zich uitdrukken in de daadwerkelijk behaalde resultaten. Te makkelijk over één kam scheren is daarom niet fair naar jou en jouw bedrijf toe.
Zit je vast aan lange contracten?
Ecommerce is een snelle wereld, binnen 3 tot 6 maand weet je ongeveer wel wat de mogelijkheden zijn, tenzij je een zeer groot en/of variërend product aanbod hebt. Als iets (Google Shopping campagnes en/of samenwerking) niet werkt, wil je daar niet nog veel langer aan vast zitten. Dan wil je graag door om verder te testen. Denk goed na bij samenwerkingen die voor minimaal 1 of 2 jaar worden aangeboden.
Hoe doen wij dat bij Google Shopping Specialist?
Wij werken met maandelijks opzegbare samenwerkingen. Als het niet naar jouw tevredenheid is, hetzij over de resultaten, hetzij over de samenwerking zelf, dan stoppen we. Dan heeft geen van beide partijen er wat aan. Jij niet omdat het niet oplevert wat je wilt of het niet als plezierig wordt ervaren. Wij niet omdat we dan weten dat er onvrede is bij de klant.
Kun je makkelijk contact hebben met de SEA consultant?
Zoals bovenstaand gemeld, online handel is snel, 24/7 en kan continu veranderen. Dit wil je idealiter ook zo goed mogelijk gespiegeld zien in de communicatie met de Google Shopping specialist. Vraag na hoe makkelijk en via welke kanalen je contact kunt hebben met jouw SEA consultant. Het is zeker niet een gegeven dat je ten alle tijden altijd maar kan bellen of appen. Afhankelijk van hoe een bureau is georganiseerd, hebben consultants tientallen klanten in hun portfolio.
Hoe doen wij dat bij Google Shopping Specialist?
Wij hebben zelf ook bij bureaus gewerkt, ervan geleerd en doen het binnen ons eigen bedrijf net wat anders. Zo kunnen klanten ons in gevallen van nood ’s avonds bellen of appen. Denk aan feeds die eruit liggen enzovoorts. Wij hebben bewust gekozen voor een klein portfolio waardoor we genoeg tijd hebben voor iedere klant.
Daarnaast communiceren we standaard, indien de klant dit wil, via whatsapp, voor de snelle ad hoc communicatie. Mail gebruiken we natuurlijk ook altijd nog, maar vaak voor de meer informatie zware communicatie. Deze snelle, laagdrempelige communicatie is iets wat keer op keer terugkomt als plezierig element in de samenwerking.
Hoe zit het met personeel(sverloop)?
Het is binnen de online marketing branche niet ongewoon dat er een hoog verloop is binnen het personeelsbestand. Dit betekent voor jou als adverteerder dat kennis over jouw organisatie, branche en doelgroep telkens verloren gaat. Deze kennisoverdracht zal dan wederom moeten plaatsvinden. De andere uitdaging is dat de expertise in jouw unieke geval dan niet groeit.
Naast het personeelsverloop is er ook de kwestie van senioriteit binnen de organisatie en wie je als consultant krijgt toegewezen. Tuurlijk zou iedereen een senior willen toegewezen krijgen, alleen zijn die niet altijd beschikbaar.
Hoe doen wij dat bij Google Shopping Specialist?
Wij hebben 29 jaar ecommerce en online advertising ervaring. Naast de directe ervaring en competenties op Google Shopping vlak hebben we ook veel ervaring en kennis van ecommerce en online business in het algemeen. Zo nemen we altijd de gehele marketing mix mee in onze afwegingen en advies en kunnen we daar waar nodig jou als ondernemer adviseren en ondersteunen.
In een notendop, Google Shopping Specialist staat voor:
- Senior specialisten
- Laagdrempelige communicatie
- Vast aanspreekpunt
- Maandelijks opzegbaar
- Eerlijk over resultaten, prognoses, ROAS en omzet.
Wil je meer weten meer over onze manier van samenwerken en wat wij mogelijk voor je kunnen betekenen? Stuur ons dan een berichtje.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…