Google Tag: De Nieuwste Meetmethode van Google?
Nee, het is geen typefout. Naast GoogleTag Manager, is er nu Google Tag. Het is geen opzichzelfstaande tool zoals de bijna naamgenoot Google Tag Manager wel is, maar wel de nieuwste update van Google om het meten van gegevens makkelijker te maken.
Gecentraliseerd
Om je doelgroep en hun interactie met jouw online aanwezigheid te meten, heb je trackingcode nodig. Elke tool, of het nu Facebook, Google of Bing is, heeft zijn eigen trackingcode. Zelfs binnen het Google ecosysteem zijn er verschillende trackingcodes die elk op hun eigen manier geintegreerd moeten worden om optimaal te kunnen werken. Tien jaar geleden is Google met haar eigen oplossing, Google Tag Manager, gekomen die alle trackingcode vanuit één omgeving configureerbaar moet maken, ook als het geen Google trackingcode is. Doordat Tag Manager een relatief gebruiksvriendelijke werking heeft, is het plaatsen van code voor niet-technische personen een stuk bereikbaarder geworden. Toch is het nog steeds lastig voor velen om de meting werkend te krijgen, en omdat het ook in Google’s voordeel is als de data klopt, komen ze nu met een nieuw type trackingcode.
Google Tag, hoe werkt het?
Iedereen die wel eens Google trackingcode heeft geinstalleerd, is bekend met de Global Site Tag. Onder andere Google Analytics en Google Ads hadden een eigen Global Site Tag, waardoor op veel sites deze ”dubbel” staat. De Google-tag (gtag.js) heeft een enkele tag-ID die je aan je website kunt toevoegen om verschillende Google producten en -services te gebruiken. In plaats van meerdere tags voor verschillende Google-productaccounts te beheren, kun je vanaf nu één Google-tag op uw hele website gebruiken en de tag-ID aan meerdere bestemmingen koppelen.
Een nieuw ‘Google-tag’-scherm vervangt de bestaande algemene sitetag-schermen in Google Ads en Google Analytics, zodat je na de eerste configuratie toegang hebt tot meetfuncties zonder code toe te voegen. Het wijzigen van instellingen in je Google-tag heeft invloed op alle bijbehorende bestemmingen.
Indien je trackingcode genereerd voor één van je Google producten, of dit wilt wijzigen, krijg je de keuze om te kiezen voor de nieuwe Google Tag methode.
Voordelen
- Meerdere tags: als u meer dan één tag op uw website heeft geïnstalleerd, kunt u ervoor kiezen uw Google-tags te combineren om betere gegevens te krijgen en ze op één plek te beheren.
- Toegang beheren: u kunt de gebruikerstoegang tot uw taginstellingen nu ook afzonderlijk beheren van de toegang tot uw andere producten, waardoor u meer controle heeft over wie toegang heeft om uw kritieke meetinstellingen te wijzigen.
Bron & afbeelding: blog.google.com

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…