Google Voertuig Advertenties (‘Vehicle Ads’) Binnenkort Beschikbaar in Nederland
Goed nieuws voor auto aanbieders in Nederland! Tijdens het Google Ads EMEA Product Kickoff H1 2024 werd bekendgemaakt dat Vehicle Ads (Voertuig Ads) binnenkort/in de komende weken gelanceerd gaan worden in vijf Europese landen/markten. Daaronder valt Nederland, naast Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje).
Dit type advertentie zal beschikbaar zijn via Performance Max campagnes met behulp van een zogenaamde Vehicle Feed.
Google schrijft over Voertuig Ads onder andere het volgende:
Voertuigadvertenties zijn beschikbaar voor nieuwe en gebruikte voertuigen uit de voorraad van dealers, detailhandelaren, verzamelsites of original equipment manufacturer (OEM’s). Voertuigadvertenties van particulieren, individuen en tussenpersonen zijn niet toegestaan.
Voertuigadvertenties kunnen worden gebruikt om niet-commerciële personenauto’s te promoten, zoals auto’s of pick-uptrucks (‘ute’s’ genoemd in Australië).
Voorbeelden van niet-toegestane voertuigtypen zijn campers, bedrijfsvoertuigen, landbouwvoertuigen, bussen, tweewielers, treinen, boten, vliegtuigen en handicarts.
Zoals te lezen is, zijn er wel kaders waaraan je moet voldoen om te kunnen adverteren met Voertuig Ads.
Voertuig Feed / Vehicle feed
Net als bij ‘gewone’ product feeds, moet de vehicle feed de belangrijkste informatie bevatten over de voertuigen zodat Google aan de hand van deze informatie de zoekopdracht en auto kan matchen. De feed moet de volgende velden (onder andere) bevatten:
- Het merk,
- Het model,
- De prijs,
- De kilometerstand en
- De kleur.
Een goede opmaak van de feed zal ook in het geval van Voertuig Ads van groot belang zijn. Ook omdat de advertenties via Performance Max waar de feed een belangrijk component is!
Vragen of interesse om als één van de eerste live te staan met jouw voertuigen?
Stuur ons een bericht!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…