Hoe Google Ads Campagne Structuur de Mate van Business Intelligence BepaaltDe campagne structuur van jouw Google Ads account, zowel tekst advertenties als Google Shopping advertenties bepalen enerzijds (voor een deel) de resultaten en anderzijds (de mate van) Business Intelligence die je snel uit het account kunt halen om onder andere inkoop te kunnen informeren.

Campagne structuur en resultaten
In dit artikel richten we de aandacht op Google Shopping advertenties. De structuur van het campagnes en hoe je deze inregelt (door middel van de Prioriteiten) bepalen voor deel de resultaten.

Een voorbeeld is het structureren van de campagnes op basis van generieke zoektermen en merk-gerelateerde zoektermen. In de regel brengen de generieke zoektermen minder op dan de merk-gerelateerde termen, en zou het een rendabele keuze kunnen zijn (aan de andere kant hebben we ook maar al te vaak gezien dat het volume en ROAS op merk-gerelateerd niet afdeed voor de generieke zoektermen). Indien het mogelijk is, baseer de keuze van de structuur op basis van data, en indien deze er in het begin niet is, zet een generieke structuur op, verzamel data, en creëer later een data-gedreven en relevante structuur op voor de organisatie in kwestie.

Campagne structuur en Business Intelligence
Een andere invalshoek waar je aan kunt/moet denken is welke inzichten direct te analyseren moeten zijn, en welke minder van belang zijn. Welke zijn dus primair, welke secundair. Er valt veel te doen met Labels binnen de Google Ads interface, maar het behoeft wel elke keer handelingen. Het inzichtelijk hebben van belangrijke informatie moet zo min mogelijk energie en handelingen kosten.

Een voorbeeld is het verschil tussen een campagne structuur gebaseerd op Merken of een campagne structuur gebaseerd op (website) categorieën. Voor de ene organisatie is het snel inzichtelijk hebben van de resultaten op Merk niveau het belangrijkste (in verband met inkoop bijvoorbeeld), maar voor een andere organisatie is het meer van belang om de resultaten op Categorie niveau direct inzichtelijk te hebben. Ook hier geldt, op basis van de zakelijke context en de behoeften van de professional(s), richt je het account zo in dat het de best haalbare resultaten mogelijk maakt, Business Intelligence efficiënt en snel inzichtelijk maakt.

Wil jij weten hoe je het beste haalt uit jouw account? Neem dan contact met ons op.