Online Retailbestedingen Q3 Stijgen met 5% in Nederland – Thuiswinkel Markt Monitor
Het onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor heeft interessante datapunten, zoals aangegeven in een Emerce artikel:
- In het derde kwartaal gaven Nederlands 7,8 miljard euro uit online
- Dit is een stijging van 5%
- Dienstverlening stijgt met 8%
- Productverkoop stijgt met 3%
- 50% van de aankopen worden gedaan via desktop
- 37% van de aankopen worden gedaan via mobiel
- 71% van de betalingen wordt gedaan mbv Ideal (van 73% naar 71%)
- 10% van de betalingen wordt gedaan mbv credit cards (van 8% naar 10%)
- Nederlanders bestelden voor 1 miljard over de grens
- 27% van cross border bestedingen in China
- 23% van cross border bestedingen in Duitsland
- 14% van de totale bestedingen is in buitenland gedaan (van 12% naar 14%)
Dat gezien de inflatie en hogere primaire kosten er toch een (lichte) stijging is (voor producten), is ook te verklaren door de daling in stenen/offline winkels. Steeds meer fysieke winkels sluiten. Hierdoor zullen consumenten ook hun heil zoeken online en het via een webwinkel bestellen.
Dat creditcard betalingen stijgen is gezien de trend van bestel nu-betaal later, goed te verklaren. Het zou interessant zijn om te zien hoeveel de Klarna’s van deze wereld qua % doen.
Wij merken wel een tendens, ook van onze concullega’s, dat er meer kosten gemaakt worden per acquisitie. De koopcycli duren ook langer dan voorheen, veel meer onderzoek en kijken, dan pas eventueel kopen. Dit zal ook gevolg zijn van inflatie en voorzichtiger doen met besteedbaar inkomen.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Bron: Pexels Meta rolt binnenkort Whatsapp Ads uit in WhatsApp haar tabblad “Updates”. Die advertenties worden aangepast op basis van factoren als land, taal, interactie met kanalen en — indien…
Waarom wij voor onze klanten geen AI inzetten
AI & E-commerce, je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Sommige van onze klanten vragen wat wij met AI doen, hoe we AI in gaan zetten, etc. Alles is tegenwoordig AI, zonder…
In dit artikel richten wij ons op de ecommerce branche. Omzet en uiteindelijk winst is het om te doen. Een bepaalde groei daarin gelinkt aan allerlei doelen en ambities is…