Het einde van het jaar nadert en het is tijd voor de vele lijstjes van trends die ons te wachten staan in 2018. Zo ook een artikel in Emerce met daarin een 12 trends voor 2018. Maar voordat we daarop inzoomen, eerst het groeicijfer van smartphone aankopen.

De belangrijkste trend voor 2017 was namelijk dat de aankopen groei gedaan op smartphones flink is gegroeid jaar op jaar, namelijk met 56%. Wat ons betreft is dit nog steeds een belangrijk ‘puntje’ voor 2018, gezien de kwaliteit van vele mobiele sites die we tegenkomen. Dat is dan ook 1 van de 12 trends voor het volgende jaar. Het volledige lijstje vindt je hieronder:

#1 Smartphone & tablet populairder voor aankopen
#2 ‘Webshopjes’ gaan het niet redden
#3 Omnichannel
#4 Google Attribution
#5 Personalisatie
#6 Amazon naar Nederland
#7 Marktplaatsen
#8 Nieuwe feestdagen
#9 Same day delivery
#10 Streaming video
#11 A-Commerce
#12 Craft brands

Het belangrijkste wat wij uit al de trends concluderen is dat het van belang is om trends af te zetten tegen de concurrenten en eigen waarde propositie. Mocht u in een ‘laggard’ sector zitten, dan is de noodzaak voor omnichannel waarschijnlijk niet groot. Hetzelfde geldt voor same-day delivery. Behoeft de klant binnen uw sector dit? Wat doen de concurrenten? Natuurlijk kunt u als bedrijf differentiëren, maar kies de elementen die het best bijdragen aan daaraan in relatie tot een holistische waarde propositie. Reageren en anticiperen op al de trends die ons om de oren worden gegooid is een onbegonnen zaak.

Attributie is een belangrijk punt wat altijd al een behoefte is geweest bij organisaties, welke kanalen dragen bij aan conversies, om zo het marketingbudget kosteneffectief in te zetten.

De belangrijkste van deze 12 trends volgens ons:
#1 Smartphone & tablet populairder voor aankopen
#2 ‘Webshopjes’ gaan het niet redden
#4 Google Attribution

Waarom deze drie? Omdat de basis nog lang niet uitgekristalliseerd en stevig is. Daarbij valt ook te benoemen dat veel webshops niet overleven door een onduidelijk gedefinieerde waarde propositie, niet onderscheidend, vaak me-too enz. Ook al wordt er nog zoveel geld tegen marketing aangegooid, het effect ervan is ondermaats.