Onze Google Ads & Shopping Voorspellingen voor 2025
Zoals elk jaar verschijnen er vele voorspellingen en vooruitzichten over hoe SEA in het algemeen zich gaat ontwikkelen in het daaropvolgende jaar. Dit jaar lag het zwaartepunt op het gebruik van AI en al de mogelijkheden die het biedt ten behoeve van het maken van account structuren, ad creatives, analyses en meer.
Nu onderkennen wij deze ontwikkelingen zeer zeker niet, ook wij maken er gebruik van, echter denken wij niet dat dit de belangrijkste ontwikkeling is binnen Google Ads en SEA.
Gezien externe factoren zoals inflatie, stijging faillissementen, lagere marges, stijgende koste etc ligt de belangrijkste ontwikkeling binnen SEA op het gebied van zogenaamde business fundamentals waaronder de marketing mix.
Waarom?
Omdat in tijden van veel externe ontwikkelingen zoals bovenstaand genoemd en daarboven de AI hype het van groot belang is om te begrijpen dat ondernemingen winnen en floreren doordat de basis elementen tip top in orde zijn. Geen enkele AI kan je daar op dit moment echt bij helpen. Geen enkele AI kan een slecht in elkaar stekende marketing mix (en mogelijk ook business model) uit het slop trekken via SEA.
Dat kan SEA sowieso niet. Zoekmachine adverteren draait om efficiency. Het efficient aantrekken van klanten. De effectiviteit (en relevante) zit hem vooral in de overige marketing P’s:
- Prijs
- Product
- Platform
Dit omdat je als bedrijf een waarde propositie ontwikkeld hebt, waarbij je een product (of dienst) tegen een bepaalde prijs verkoopt via allerlei platformen (waarvan een zeer belangrijke jouw website). Dat moet relevant zijn en matchend zijn aan de behoeften van de doelgroep.
Tuurlijk, SEA campagnes moeten in die zin relevant zijn, met andere woorden, de irrelevante zoekopdrachten moeten eruit gefilterd worden. Maar we hebben vaak genoeg gezien, ook al zijn de campagnes schoon en relevant, als de propositie, prijs, product en/of website niet dat zijn waar de doelgroep naar vraagt, dan kun je nog zoveel geld investeren in Google Ads, het zal nooit efficient (en dus winstgevend) converteren.
De volgende mogelijkheden zijn er in de marketing mix:
- Je kunt nog zo een goed product met prijs hebben die je middels ads promoot, maar als de website slecht converteert, zij de resultaten suboptimaal.
- Je kunt nog zo een goede prijs hebben die je middels ads promoot op een website die goed converteert, maar als het product van slechte kwaliteit is, zijn de resultaten suboptimaal.
- Je kunt nog zo een goed product hebben die je middels ads promoot op een website die goed converteert, maar als de prijs significant te hoog is, zijn de resultaten suboptimaal.
- Je kunt nog zo een goed product met een goede prijs die je verkoopt op een website die goed converteert, maar als SEA advertenties niet efficient en relevant zijn, zijn de resultaten suboptimaal.
Zo zie je dat al de elementen binnen de marketing mix moeten kloppen, willen de resultaten onderaan de streep goed zijn.
Met onze jarenlange ervaring in ecommerce (business breed) en SEA gaan wij in 2025 onze klanten helpen om het onderste uit de SEA-kan te halen, door ze ook te helpen/begeleiden/adviseren bij de marketing mix waar nodig. Zo zijn wij er zeker van dat we er alles aan doen om advertising tot een succes te maken en is de klant er zeker van dat wij als bureau de gehele context ook in de gaten houden. Want zoals we gezien hebben, resultaten zijn suboptimaal als er al slechts één achter de feiten aan loopt.
Wij hopen dat je een goed ecommerce jaar mag hebben in 2025. Mochten we jou ergens bij kunnen helpen, laat het ons weten.
Voor nu goede Feestdagen gewenst!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…