SEA en Shopping kunnen een Defect Business Model Niet Winstgevend MakenHet Internet is fantastisch voor innovatie, testen en diversiteit aan proposities. Echter merken we ook dat het de andere kant op kan slaan, het welbekende “build and they will come”. Als je een ecommerce site bouwt en een portfolio producten aanbiedt, koopt men wel.

Dit was wellicht in de begin jaren van het Internet het geval, maar vooral door het ontbreken van overige aanbieders. Tegenwoordig in een volwassen markt met veel concurrentie en hoge transparantie komt er meer bij kijken. Het sec sturen van verkeer naar de website staat niet garant voor omzet.

Voor ecommerce is Shopping in de meeste gevallen het allerbelangrijkste acquisitiekanaal. In sommige gevallen tot 70% van de totaal omzet. We analyseren voordat we beginnen met adverteren de website gegevens als een soort van nul-meting. Het mooie aan SEA is dat het naast acquisitie ook prima fungeert als een onderzoekstool.
Echter leren we in sommige gevallen samen met de ondernemer/klant dat het verkeer niet genoeg omzet genereerd.

We passen vervolgens een proces van eliminatie toe om tot de oorza(a)k(en) te komen waarom omzet niet effectief genoeg wordt gegenereerd. We volgen hierbij de bekende P’s binnen de marketing mix.
*Allereerst checken we of er echt geen issues zijn binnen de SEA, Shopping en Performance Max campagnes te vinden zijn. Het is daarnaast niet anders dan normaal om ons eigen werk als eerste te analyseren.
*Daarna kijken we naar de kwaliteit en effectiviteit van de website in zijn geheel, bijvoorbeeld via Google Analytics. Is het puur verkeer via SEA dat niet converteert of is het site-breed. Als het site breed is, analyseren we allerlei dimensies om te zien waar het aan kan liggen. Soms is het een algemeen trage website, soms zijn de pagina’s niet goed opgebouwd (bepaalde kernelementen onder vouw enzovoorts).
*Als we hier geen oorzaak kunnen vinden, gaan we kijken naar de producten die op de site worden verkocht, hun prijzen en deze in context zetten met concurrenten. Google Shopping is bij uitstek een prijsvergelijker. Prijs is daarom een belangrijke factor voor de resultaten die gegenereerd worden. Is een webshop duurder dan anderen zonder een heldere waarde propositie die zich onderscheid ten opzichte van de rest, dan is het vaak een moeizaam verhaal. Op zijn minst moeten de leveringsvoorwaarden marktconform zijn.

Al deze analyses nemen we ook periodiek mee om te begrijpen waar de klant staat en welke P verder geoptimaliseerd kan worden voor betere resultaten. Voor klanten waarvoor we de advertising uit handen nemen, zit dit in bij de maandelijkse fee.
Maar we hebben ook een tactische propositie die we naast GoogleShoppingSpecialist.nl runnen, namelijk OnlineOmzetSpecialist.nl. Hier helpen wij online ondernemers met het effectief optimaliseren van de marketing mix door al de P’s op elkaar af te stemmen. Zonder een gesynchroniseerde marketing mix zijn marketing investeringen minder effectief en ligt de omloopsnelheid ervan onnodig lager.

SEA en Shopping zijn in de regel fantastische acquisitiekanalen, maar verwacht geen magie van ze als de rest van de marketing mix niet op orde is.

Weet je niet of de huidige resultaten het maximale is wat er uit advertising valt te halen?
Wil je een gedegen analyse op de marketing mix en in ieder geval het laaghangende fruit wegwerken voor snelle resultaatsverbeteringen?
Neem dan snel contact met ons op!

Ik wil hulp bij mijn online resultaten.