UPDATE: Google is Gestart met Uitfasering van Third-Party Cookies
Wat jaren al aangekondigd werd, maar telkens werd uitgesteld is dan nu echt aangebroken. Google is eergisteren (4 januari) gestart met het geleidelijk uitfaseren van third-party cookies. De nieuwe feature genaamd Tracking Protection, die automatisch third-party cookies beperkt, wordt nu uitgerold naar 1% van de wereldwijde Chrome-gebruikers. Indien jij hiervan impact ondervindt, ontvang je een melding bij het openen van Chrome op jouw desktop- of Android-apparaat.
Deze ontwikkeling benadrukt nu echt het belang om actie te ondernemen als je (sterk) afhankelijk bent van gerichte advertenties met third-party cookies. Als je nog geen voorbereidingen hebt getroffen, is het nu raadzaam om actie te ondernemen voor jouw websites, gezien Google van plan is om third-party cookies volledig stop te zetten in de tweede helft van 2024 (September).
Mocht jouw website afhankelijk zijn van third-party cookies en problemen ondervinden door de implementatie van Tracking Protection (bijvoorbeeld bij het herhaaldelijk vernieuwen van een pagina), dan zal Chrome je vragen deze tijdelijk opnieuw in te schakelen. Dit kan eenvoudig worden gedaan door te klikken op het oogpictogram aan de rechterkant van de adresbalk.
Voor degenen die niet bekend zijn met het concept, een third-party cookie is een klein stukje data dat door een andere website dan de huidige wordt geplaatst op het apparaat van een gebruiker (computer, mobiele telefoon of tablet). Het traceert de browsegeschiedenis van de gebruiker en maakt gepersonaliseerde advertenties mogelijk op basis van diens activiteiten.
De beslissing van Google om third-party cookies uit te faseren is ingebed in het Privacy Sandbox-initiatief en wordt beschouwd als een cruciale stap. Het definitieve besluit zal afhangen van de oplossing van de mededingingsproblemen van de Britse Competition and Markets Authority.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen, schroom niet om ons te contacteren!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Bron: Pexels Meta rolt binnenkort Whatsapp Ads uit in WhatsApp haar tabblad “Updates”. Die advertenties worden aangepast op basis van factoren als land, taal, interactie met kanalen en — indien…
Waarom wij voor onze klanten geen AI inzetten
AI & E-commerce, je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Sommige van onze klanten vragen wat wij met AI doen, hoe we AI in gaan zetten, etc. Alles is tegenwoordig AI, zonder…
In dit artikel richten wij ons op de ecommerce branche. Omzet en uiteindelijk winst is het om te doen. Een bepaalde groei daarin gelinkt aan allerlei doelen en ambities is…