WhatsApp Introduceert Advertenties Vanaf 2026 in Europa

Bron: Pexels
Meta rolt binnenkort Whatsapp Ads uit in WhatsApp haar tabblad “Updates”. Die advertenties worden aangepast op basis van factoren als land, taal, interactie met kanalen en — indien gebruikers hun Meta-accounts koppelen — voorkeuren van Facebook en Instagram.
Hoewel de lancering wereldwijd gepland is, gaf WhatsApp via de Ierse privacytoezichthouder (DPC) aan dat EU-gebruikers pas in 2026 met reclame in de app te maken krijgen. Het uitstel is bedoeld om namens alle Europese toezichthouders bezorgdheden over privacy en data-uitwisseling te bespreken .
Privacyorganisatie NOYB waarschuwt dat het koppelen van gegevens uit Meta-platformen zonder echte, vrijwillige toestemming kan conflicteren met GDPR‑regels.
Eerder vertraagde de DPC ook al de EU‑rollout van Meta’s AI‑features; nu geldt opnieuw uitstel tot 2026 voor advertenties in WhatsApp.
Belangrijk voor ondernemers en marketeers:
Europese uitrol vertraagd: verwacht in de Benelux geen advertenties via WhatsApp vóór 2026.
Privacy onder toezicht: EU-toezichthouders willen eerst toetsing op naleving GDPR en DSA.
Targetingstrategie verandert: in plaats van chatinhoud, worden ads afgestemd via locatie, kanaalinteractie en opt‑in data‑deling.
Onder de loep van AD‑tech: de EU-regels rond gepersonaliseerde marketing en advertenties via update-tabbladen worden scherper geëvalueerd.
Hebben Whatsapp Ads jouw interesse gewekt?
Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Waarom wij voor onze klanten geen AI inzetten
AI & E-commerce, je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Sommige van onze klanten vragen wat wij met AI doen, hoe we AI in gaan zetten, etc. Alles is tegenwoordig AI, zonder…
In dit artikel richten wij ons op de ecommerce branche. Omzet en uiteindelijk winst is het om te doen. Een bepaalde groei daarin gelinkt aan allerlei doelen en ambities is…
Google Ads ROAS en Volume Balans Blijft een Uitdaging
Ondernemers en managers blijven ermee worstelen, de balans in ROAS en volume op hun Google Ads / Bing Ads investeringen. Wat we vaak merken is dat het niet duidelijk is…