Geen Server Side Tracking? Zo Meet Jij Alsnog Converies!
Google is onlangs begonnen met het uitfaseren van third party cookies in Chrome. Via de Google Help kwam de Google Ads / PPC community achter het volgende:
Conversion linker tags are used to help tags measure click data so that conversions are measured effectively. Deploy a conversion linker tag on any page where visitors may land after they click an ad or promotion.
When people click on your ads, the URL of the conversion page on your website typically includes information about the click. When a site visitor takes an action that you’ve tagged as a conversion (e.g. when a Google Ads conversion tag is fired), the click information is used to associate that conversion with the click that brought the visitors to your site.
The conversion linker tag automatically detects the ad click information in your conversion page URLs, and stores this information in first-party cookies on your domain for web pages, and passes the data in URLs for AMP pages. If you use a conversion linker tag with Google Marketing Platform products, the conversion linker tag may also store unique identifiers in those cookies.
Zie de vetgedrukte regel. Data via de Conversion Linker tag wordt first party opgeslagen.
Wij zijn nog verder aan het informeren hoe en wat, echter dit kan betekenen dat mocht je nog niet toegekomen zijn aan server side tracking, dan ben je – zo lijkt – voor Google Ads in ieder geval safe wat betreft het correct blijven doormeten.
Echter, vergeet niet om Consent Mode V2 te implementeren, anders zul je ondanks de Conversion Linker en first party cookies, zullen jouw bezoekers expliciete consent moeten geven dat hun gegevens gebruikt mogen worden voor advertising en remarketing doeleinden.
Heb je hulp nodig bij de Conversion Linker tag en/of Consent Mode V2 en/of server side tracking? Neem dan contact met ons op!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…